• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2012.tde-12062012-151015
Document
Author
Full name
Izabel Ramos de Abreu Kisil
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Voltolini, Rinaldo (President)
Bernardino, Leda Mariza Fischer
Petri, Renata
Title in Portuguese
"Como você sabe?": o conhecimento e o saber na psicose infantil
Keywords in Portuguese
Conhecimento
Educação especial
Inclusão escolar
Psicanálise
Psicose infantil
Saber
Abstract in Portuguese
O objetivo deste trabalho é discutir como se dá a construção de conhecimento e a produção de saber na psicose infantil. Como metodologia, recorremos à articulação entre uma reflexão teórica e a experiência clínica. Na introdução é feita uma contextualização da pesquisa no âmbito da educação. No primeiro capítulo, apresentamos uma compreensão do diagnóstico de psicose infantil nas teorias psicanalíticas de Freud e de Lacan. Em seguida, uma discussão teórica a respeito das noções de conhecimento e de saber em psicanálise. No terceiro capítulo, a partir da experiência clínica como analista e acompanhante terapêutica de dois garotos psicóticos é possível refletir sobre as particularidades da construção de conhecimento. Percebemos que o conhecimento se constrói por meio das pesquisas que realizam na companhia de um Outro que suporta não saber. Esse conhecimento particular que produzem, por estar fora da lógica fálica, muitas vezes, não permite um enlace social. No entanto, serve a este sujeito como uma certeza que o protege de Outro invasivo, permitindo ele produzir um saber sobre si. Nas considerações finais, levantamos questões a respeito das necessidades educativas especiais dos psicóticos e das possibilidades e limites da inclusão escolar, considerando o que concluímos a respeito da construção de conhecimento destes garotos.
Title in English
"How do you know?": Knowledge and knowing in childhood psychosis.
Keywords in English
Childhood psychosis
Knowing (savoir)
Knowledge (connaissance)
Psychoanalysis
School inclusion
Special education
Abstract in English
The objective of this study is to discuss the construction of knowledge (connaissance) and knowing (savoir) production in childhood psychosis. The methodology relied on the relationship between a theoretical discussion and clinical experience. The introduction offers a contextualization of the research in the field of education. In the first chapter, we present a reflection on the diagnosis of childhood psychosis in the psychoanalytic theories of Freud and Lacan. Then, we present a theoretical discussion about the notions of knowledge and knowing in psychoanalysis. In the third chapter, based on clinical experience in analysis and therapeutic accompaniment we discuss the particularities of the construction of knowledge. We came into the conclusion that knowledge is constructed by means of conducting research in the company of one other that supports the position of not knowing. This particular knowledge they produce, out of phallic logic, often does not allow a social link. However, this individual work serves as a certainty that protects them from invasive Other, allowing them to produce knowledge about themselves. In the conclusion, we raise questions about the special needs of the psychotic and the possibilities and limits of school inclusion, considering what we conclude about the construction of knowledge of these subjects.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-07-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.