• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2008.tde-12062008-153428
Document
Author
Full name
Cristiane Gonçalves de Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Ghanem Junior, Elie George Guimaraes (President)
Campos, Marta Silva
Nascimento, Maria Letícia Barros Pedroso
Title in Portuguese
Educação não formal de crianças e adolescentes: expectativas quanto ao programa de núcleos comunitários em Campinas, SP.
Keywords in Portuguese
Assistência social
Educação não formal
Políticas públicas
Abstract in Portuguese
O problema proposto para esta pesquisa é: como se relacionam as expectativas das pessoas implicadas no programa de Núcleos Comunitários de Crianças e Adolescentes frente a este mesmo programa? Trata-se de uma política municipal em Campinas, SP, destinado a crianças e adolescentes de 7 a 14 anos no período inverso ao escolar, numa proposta de educação não formal. A hipótese principal é que aquelas expectativas são basicamente convergentes, embora haja também pontos nos quais divergem ou em relação aos quais se confrontam. Foi feita uma reconstituição histórica do programa, situando-o nas variações de significados das noções de infância, adolescência, assistência social, educação integral, educação não formal. Além da coleta de documentos oficiais e da sistematização de registros de matrículas, o estudo do caso empregou entrevistas abertas com roteiro semi-estruturado. O objetivo central foi identificar as expectativas das pessoas implicadas no programa, considerando os grupos: usuários (crianças, pré-adolescentes, adolescentes e jovens egressos); famílias (mães de crianças, de pré-adolescentes, de adolescentes e de jovens); profissionais (monitoras e assistentes sociais); autoridades (coordenadoras regionais e setoriais; diretora e secretários municipais). Os grandes aspectos do programa examinados foram: apoio à escola; formação para o trabalho; sociabilidade; proteção. A análise procurou estabelecer se as expectativas convergiam, divergiam ou se confrontavam em cada um e entre os grupos. Se convergissem, supôs-se que o programa contaria com ampla aceitação e reconhecimento, necessários a uma implementação eficiente. A hipótese principal foi confirmada, mas, embora as expectativas se centrem nos aspectos identificados como mais recorrentes nos registros de matrículas, variam, na maior parte das vezes, quanto ao significado atribuído a cada aspecto.
Title in English
Infantile and juvenile non-formal education: expectations about the program núcleos comunitários em Campinas (Campinas Community Center), SP.
Keywords in English
Non-formal education
Public policies
Social work
Abstract in English
The problem proposed in this research is: how do the people's expectations, applied in the educational program Núcleos Comunitários de crianças e adolescentes (Teenagers and Children Community Center) relate themselves with this same program? It concerns about a municipal policy of the city of Campinas, São Paulo, assigned to children and teenagers from seven to fourteen years old, in the inverse period of the school, with a proposal of non-formal education. The main hypothesis is that those expectancies are basically convergents, even though there are some items that diverge or that confront themselves. A historical reconstitution of the program were made, locating it in the variations of meaning about the infantile, juvenile, social assistance, full-time education and non-formal education notions. Besides the official document gathering and the registration number systematization, the study applied open interviews with semistructured questionnaire. The key objective was to identify people's expectations related to the program, considering the following groups: users (children, teenagers, young people, ex-students) familiars (students, teenagers and young mothers) professionals (assistants and social workers) authorities (regional and sectorial coordinators and municipal secretary). The main aspects of the examined program were: school support; professional education; sociability; protection. The analysis work to answer if the expectations converge, diverge or confront themselves in each group or among them. If there were convergence, it believed that the program had wide acceptance and acknowledge, requested for an effective implementation. The main hypothesis was sustained, but, though the expectations center themselves in the aspects identified like the most repeated in the registration number, varies, most of the time, in the assigned meaning for each aspect.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2008-07-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.