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Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.48.2008.tde-12062008-144359
Document
Author
Full name
Arlete Cipolini
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Moraes, Amaury Cesar (President)
Franco, Marilia da Silva
Rezende, Neide Luzia de
Title in Portuguese
Não é fita, é fato: tensões entre instrumento e objeto: um estudo sobre a utilização do cinema na educação.
Keywords in Portuguese
Cinema
Educação
Formação de professores
Instrumento
Linguagem
Objeto de conhecimento
Abstract in Portuguese
Este trabalho aborda a relação entre a escola e recursos audiovisuais utilizados por ela, destacando-se o cinema. Partimos da premissa de que apesar de as escolas estarem cada vez mais equipadas, a inserção do cinema no cotidiano escolar, efetivamente, não se realiza. A importância educativa do cinema, desde o início do século XX, foi reconhecida, e, nestes cem anos, a invenção que parecia não passar de uma brincadeira sem futuro, tornou-se a grande indústria do entretenimento, e reconhecidamente, a Sétima Arte. Com o avanço tecnológico e o aperfeiçoamento dos equipamentos audiovisuais, hoje, a grande maioria da população tem acesso às grandes produções cinematográficas através de fitas de vídeo cassete e DVD. Tal crescimento parece ser ignorado pela educação escolar, e o que podemos notar é que as administrações públicas divulgam largamente o fato de equiparem as escolas para a reprodução de filmes, mas sem uma preocupação paralela de formação e capacitação dos professores para tal empreendimento. Além da pesquisa bibliográfica sobre as possíveis intersecções entre cinema e educação, adotamos como metodologia de trabalho a pesquisa empírica em Escolas Públicas de Ensino Médio do Estado de São Paulo, localizadas na capital, através de questionários sobre os equipamentos que as escolas possuem e de entrevistas com professores sobre sua formação, formas de utilização e resultados obtidos. Este trabalho também tece reflexões sobre a importância histórica da linguagem do cinema e o de seu caráter de conhecimento historicamente acumulado a ser transmitido pela escola aos que a ela chegam. As hipóteses deste projeto de que (1) a linguagem do cinema além de ser um instrumento pedagógico (recurso didático), também é um objeto de conhecimento que possibilita a percepção da realidade mais ampla, e (2) de que os cursos de formação de professores não preparam o professor para uma adequada utilização deste recurso e para a apropriação desta linguagem, foram, durante a trajetória teórica e empírica, confirmadas, levando-nos à conclusão de que a escola ainda faz uma utilização fragmentada, inadequada e incipiente das novas linguagens, tecnologias e saberes; obtendo, consequentemente, resultados muito aquém dos que poderia atingir através de uma apropriação efetiva dessas linguagens, tecnologias e saberes.
Title in English
It's not fiction, it is fac: tensions between instrument and object: a study about the use of cinema in education.
Keywords in English
Cinema
Education
Knowledge and teacher formation
Language
Pedagogical tool
Abstract in English
This dissertation aims at discussing the relationship between the school and the use of audiovisuals, mainly, cinema. Our starting point is that even though schools are more equipped than ever, the insertion of the cinema in schools is not effective. The educational importance of the cinema since the beginning of the 20th Century has been recognized and in these 100 years, the invention that seemed to be only a prankster with no future became the greatest entertainment industry, also known as the 7th Art. With the advance of technology and the improvement of audiovisual equipments, nowadays, great movie productions are accessible to most part of the population through VHS and DVD. Such growth seemed to be ignored by schools, and it is noticed that public administrations publicize largely that schools are equipped with the necessary equipments for the reproduction of films, but with no preoccupation when it comes to the courses for teachers and educators for the task. Besides the bibliographical research about the possible intersections between cinema and education an empirical research in Public High Schools in the capital of the state of São Paulo was adopted as methodology. We used questionnaires about the equipments the schools owned and interviews with the teachers about their background, ways of utilizing the resources and the results of such uses. This piece of work also discusses the historical importance of the language and its way of cumulated historical knowledge to be transmitted by the school to its members. The hypothesis of this dissertation that (1) movie language besides being a pedagogical tool is also a knowledge tool that allows a broader perception of reality, and (2) that the courses for teachers do not prepare the professionals for an adequate use of this resource and its language were confirmed during the research, leading us to the conclusion that the school still uses new languages, technologies and knowledge in a disjointed, inadequate and insufficient ways that leads to inferior results that could be achieved through the effective use of these languages, technologies and knowledge.
 
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This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2008-06-30
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • CIPOLINI, Arlete, e MORAES, Amaury Cesar. Não é fita, é fato - tensões entre instrumento e objeto : Um estudo sobre a utilização do cinema na educação. Educação - Revista do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria [online], 2009, vol. 34, n. 2, p. 265-278. [acesso 2016-08-14]. Disponível em : <http://periodicos.ufsm.br/index.php/reveducacao/article/view/239>
  • CIPOLINI, Arlete. A utilização do cinema na educação e a formação do professor. In Congresso Internacional de Educação (ISAPG), 2, Ponta Grassa, 2012.
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