• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2017.tde-12022015-144328
Document
Author
Full name
Isabelle Fiorelli Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2005
Supervisor
Committee
Camargo, Rubens Barbosa de (President)
Arelaro, Lisete Regina Gomes
Hidalgo, Angela Maria
Title in Portuguese
Fetiche e resistência na política educacional no Paraná: um estudo de caso sobre a gestão escolar e sua relação com a democratização do ensino
Keywords in Portuguese
Democratização do ensino
Gestão escolar
Política educacional
Abstract in Portuguese
A pesquisa objetivou analisar as práticas de gestão escolar presentes em duas escolas públicas de Londrina-PR, tentando perceber seu comprometimento com uma determinada concepção de gestão e evidenciar as formas e graus de absorção da política educacional do governo estadual de Jaime Lerner (1995-2002) no interior das escolas. Além disso, procurou-se desvelar as formas de adesão e/ou resistência à proposta de gestão compartilhada implementada no governo em questão, e, nas demonstrações de resistência a esse governo -enquadrado nos moldes neoliberais-, os possíveis embriões necessários ao processo de democratização do ensino.Tendo o fenômeno da gestão escolar como síntese de múltiplas determinações, buscou-se, na realidade concreta, analisar dialeticamente a relação com sua essência, que apontam ora para uma gestão democrática, consubstanciada em pressupostos de justiça social e igualdade de direitos, ora para uma gestão compartilhada vinculada aos pressupostos da privatização/mercantilização da esfera pública. Para tanto, houve pesquisa bibliográfica, pesquisa documental com a análise de alguns documentos do período selecionado e pesquisa de campo. Esta última pautou-se principalmente em entrevistas semi-estruturadas e acompanhamento dos canais de participação dos quais a escola pública dispõe. Considerou-se a complexidade e contraditoriedade inerentes à prática de gestão escolar, possibilitando práticas tanto de fetiche quanto de resistência em escolas públicas estaduais do Paraná. Estudar o modelo de gestão implementado nesses oito anos de reformas no estado e na educação permitiu desmistificar a gestão compartilhada, indicando sua essência antidemocrática, arquitetada sob uma capa de modernização e transformação, fetichizando a dimensão da gestão, como se ela fosse o elixir para todos os problemas da escola, favorecendo, assim, a manutenção da hegemonia neoliberal.
Title in English
Fetish and resistance in the educational policy of Paraná: a case study on school management and its relationship with democratization of education
Keywords in English
Democratization of the teaching
Educational politicies
Scholastic administration
Abstract in English
The research aimed to analyze the practices of scholastic administration present in two public schools in Londrina-PR, trying to perceive its compromising with a determinate conception of administration and to evidence the kinds and degrees of absorption of the educational politicies of Jaime Lerners state government (1995-2002) inside the schools. Besides, it searched to attend the kinds of adhesion and/or resistance to the proposal of shared administration inserted in this government, and in the demonstrations of resistance for this government squared into the neo-liberals moulds, the possible and essential germs to the teaching. Having the phenomenon of scholastic administrations, it searched itself, in the concrete reality, to analyze dialeticly the relation with its essence that they point or for a democratic administration, consubstantiated in purposes of social justice and equality of rights, or for a shared administration entailed to the purposes of the privatization mercantilism of the public sphere. For as, there was bibliographic search and documental search with the analysis of some documents of the selected period and search of camps. This last search ruled itself, principally in semi-structured and attendance of the channels of participation that the public schools dispose. Considered itself the complexity and contrariety inherent to the practices of scholastic administration, allowing practices as fetish, as resistance in the public state schools of Paraná. To study the model of administration planted in these eight years of reforms in the state and in the education allowed to dismythicize theshared administration, indicating its antidemocratic essence, projected under a pretext of modernization and transformation, turning a fetish the dimension of the dministration, like if it were the elixir for all problems of the school.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-03-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.