• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2019.tde-11122018-104939
Document
Auteur
Nom complet
Marcel Iucef Hamed
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2018
Directeur
Jury
Mate, Cecilia Hanna (Président)
Chiquito, Ricardo Santos
Christov, Luiza Helena da Silva
Coutinho, Rejane Galvão
Jardim, Fabiana Augusta Alves
Titre en portugais
Experiências artísticas como potência - vivências escolares no dilema da inovação
Mots-clés en portugais
Artes visuais
Audiovisual
Conceito de experiência
Currículo
Escolas inovadoras
Estudos pós-críticos
Resumé en portugais
Este trabalhoéumaleituradedoiscenáriosquenãonecessariamentedialogam:ArteeEscola. A pesquisa, este exercício performático, não busca apresentar um recorte do que é feito de Arte, principalmente Artes visuais, nas escolas ou analisarpropostascurricularesquetentem criar outras formas, que incorporem movimentos artísticos contemporâneos como significativos para os currículos escolares, mas fazer umaleituradosmodosartísticos(dentro da escola) e, principalmente, pinçar possíveis movimentos de acionamento a partir das potências artísticas em recorte específico de escolas queseautoconclamamesemovimentam dentro de um discurso nomeado como escolas inovadoras . Essa pesquisa é uma tentativa tríptica: 1) análise de um recorte de ações de duas escolas NAVE - Núcleo Avançado em Educação, na Escola Técnica Federal Cícero Dias Pernambuco/ Recife e o Colégio Estadual José Leite Lopes - Rio de Janeiro; e oGENTE Ginásio Experimental de Novas Tecnologias Educacionais, na Escola Municipal André Urani - Rio de Janeiro/ RJ, maisespecificamentenafaveladaRocinha)queforamdestacadas como escolas inovadoras por parte da mídia; 2) análise de obras/artistas contemporâneos; 3. esforço para enxergar algum diálogo/ruído ou eco acionado entre as vivências escolares descritas e obras/artistas analisados.
Titre en anglais
Artistic experiences as potency - school experiences in the innovation dilemma
Mots-clés en anglais
Audiovisual
Concept of experience
Curriculum
Innovating schools
Post-structuralist studies
Visual arts
Resumé en anglais
This work intends to read sceneries that don't necessarily dialogue with each other: Art and School. The research, a performative exercice, does not seeks topresentaclippingofwhatis made in Arts, mainly Contemporary Visual Arts, in schools, or to view curriculum proposition that intends to create new models, incorporating contemporary movements as meaningful to school curricula, but to read artistic processes (inside schools) and, most important, pinch possible activation movements from artistic potentials within a specific cutout: schools that auto claim themselves - and moves inside - an innovating school speech. This research is a triptych attempt: 1) analysis of a clipping of actions from two different schools: NAVE - Advanced Nucleus of Education , in Federal Technical School Cícero Dias - Pernambuco/ Recife and State High School José Leite Lopes - Rio de Janeiro; and GENTE - Experimental Gymnasium of New Educational Technologies), in Municipal School André Urani - Rio de Janeiro/ RJ, more specifically in Rocinha's slum) which were highlighted as innovative schools by the media; 2) analysis of the work of contemporary artists 3) and effort to see some dialogue, noise or eco between the described school experiences and the work/artists analysed.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2019-01-11
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.