• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2019.tde-11122018-104939
Documento
Autor
Nombre completo
Marcel Iucef Hamed
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2018
Director
Tribunal
Mate, Cecilia Hanna (Presidente)
Chiquito, Ricardo Santos
Christov, Luiza Helena da Silva
Coutinho, Rejane Galvão
Jardim, Fabiana Augusta Alves
Título en portugués
Experiências artísticas como potência - vivências escolares no dilema da inovação
Palabras clave en portugués
Artes visuais
Audiovisual
Conceito de experiência
Currículo
Escolas inovadoras
Estudos pós-críticos
Resumen en portugués
Este trabalhoéumaleituradedoiscenáriosquenãonecessariamentedialogam:ArteeEscola. A pesquisa, este exercício performático, não busca apresentar um recorte do que é feito de Arte, principalmente Artes visuais, nas escolas ou analisarpropostascurricularesquetentem criar outras formas, que incorporem movimentos artísticos contemporâneos como significativos para os currículos escolares, mas fazer umaleituradosmodosartísticos(dentro da escola) e, principalmente, pinçar possíveis movimentos de acionamento a partir das potências artísticas em recorte específico de escolas queseautoconclamamesemovimentam dentro de um discurso nomeado como escolas inovadoras . Essa pesquisa é uma tentativa tríptica: 1) análise de um recorte de ações de duas escolas NAVE - Núcleo Avançado em Educação, na Escola Técnica Federal Cícero Dias Pernambuco/ Recife e o Colégio Estadual José Leite Lopes - Rio de Janeiro; e oGENTE Ginásio Experimental de Novas Tecnologias Educacionais, na Escola Municipal André Urani - Rio de Janeiro/ RJ, maisespecificamentenafaveladaRocinha)queforamdestacadas como escolas inovadoras por parte da mídia; 2) análise de obras/artistas contemporâneos; 3. esforço para enxergar algum diálogo/ruído ou eco acionado entre as vivências escolares descritas e obras/artistas analisados.
Título en inglés
Artistic experiences as potency - school experiences in the innovation dilemma
Palabras clave en inglés
Audiovisual
Concept of experience
Curriculum
Innovating schools
Post-structuralist studies
Visual arts
Resumen en inglés
This work intends to read sceneries that don't necessarily dialogue with each other: Art and School. The research, a performative exercice, does not seeks topresentaclippingofwhatis made in Arts, mainly Contemporary Visual Arts, in schools, or to view curriculum proposition that intends to create new models, incorporating contemporary movements as meaningful to school curricula, but to read artistic processes (inside schools) and, most important, pinch possible activation movements from artistic potentials within a specific cutout: schools that auto claim themselves - and moves inside - an innovating school speech. This research is a triptych attempt: 1) analysis of a clipping of actions from two different schools: NAVE - Advanced Nucleus of Education , in Federal Technical School Cícero Dias - Pernambuco/ Recife and State High School José Leite Lopes - Rio de Janeiro; and GENTE - Experimental Gymnasium of New Educational Technologies), in Municipal School André Urani - Rio de Janeiro/ RJ, more specifically in Rocinha's slum) which were highlighted as innovative schools by the media; 2) analysis of the work of contemporary artists 3) and effort to see some dialogue, noise or eco between the described school experiences and the work/artists analysed.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2019-01-11
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.