• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2017.tde-10052017-142524
Document
Author
Full name
Loreta Russo Monteiro
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Rezende, Neide Luzia de (President)
Campos, Norma Discini de
Silva, Silvio Pereira da
Title in Portuguese
Figuras de linguagem: da retórica à aula de língua portuguesa
Keywords in Portuguese
Discurso
Ensino
Figuras de linguagem
Retórica
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa insere-se nos estudos sobre o ensino de língua portuguesa, visando a um conteúdo específico as figuras de linguagem, as quais, a nosso ver, não podem ser consideradas acessórias em um texto, uma vez que são elementos da enunciação. Nesse sentido, este trabalho se coloca na contramão do confinamento das figuras de linguagem à gramática, que herdou inúmeras reduções pelas quais passou a retórica; e também na contramão dos que veem o estilo como desvio, ou seja, como algo especial em determinados gêneros e em determinados autores. Na verdade, as figuras de linguagem estão no interior dos textos verbais e visuais de diversos gêneros do discurso, sendo elas um fator determinante para a produção de sentidos. Tendo em vista isso, propusemos a descrição e a análise de como as figuras de linguagem e as percepções de estilo, no uso da língua escrita, são concebidas pelo professor, segundo as teorias de ensino de língua mobilizadas por ele. Nossa pesquisa concentra-se nas concepções dos professores sobre as figuras de linguagem e o ensino das figuras, descritas e analisadas de forma qualitativa a partir de um questionário com perguntas abertas e fechadas, aplicado a 13 professores de português do ensino médio. Para tal análise, buscamos aporte teórico na retórica clássica, na Nova Retórica, na teoria do Círculo de Bakhtin e na teoria socioconstrutivista de Vigotski. Tendo sido concluída a pesquisa, podemos afirmar que professores de perfil semelhante ao de nossos informantes graduação e pós-graduação na área de Letras possuem representações teóricas que propiciam uma abordagem discursiva das figuras. Não se pode mais, hoje, concebê-las como aquilo que é acidental ou mero ornamento, como algo a mais (BARTHES, 1975, p. 167). Em outras palavras, docentes experientes e de formação sólida têm em seu projeto didático ensinar as figuras sob o enfoque estilístico e discursivo. Além disso, a formação acadêmica contínua (do professor-pesquisador, sem perder de vista a prática) favorece uma maior abertura para as teorias linguísticodiscursivas.
Title in English
Figures of speech: from rhetoric to the Portuguese language class
Keywords in English
Discourse
Figures of speech
Rhetorical figures
Teaching
Abstract in English
This research is part of the studies within the teaching of Portuguese Language, directed towards a specific content - figures of speech -, generally taught in the 1st grade of High Schools in Brazil. We have proposed the description and analysis of how figures of speech and perceptions of style in the use of written language are conceived and promoted by teachers according to the theories of language teaching. Our research focuses on the teachers' conceptions about figures of speech and the teaching of figures, described and analyzed in a qualitative way from a questionnaire with open and closed questions, applied to 13 Portuguese high school teachers. For this analysis, we search for theoretical input in Classical Rhetoric, New Rhetoric, Bakhtin's Discourse Analysis and Vygotsky's socioconstructivist theory. Having concluded the research, we can assert that teachers with a similar profile to that of our respondents - recent undergraduate and graduate courses, especially in public institutions - have theoretical representations that propose a discursive approach to the figures. Nowadays, it is no longer possible to regard them as accidental or mere adornment, as something else (BARTHES 1975, 167). In other words, experienced teachers with solid preparation hold in their didactic project the teaching of figures under the stylistic and discursive approach. Moreover, the current and ongoing academic formation (of the researcher-teacher, without obliterating their practice) supports an openness to the most recent linguistic-discursive theories and new teaching practices.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-06-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.