• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2009.tde-09032010-115909
Documento
Autor
Nombre completo
Delma Pillão
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2009
Director
Tribunal
Abdounur, Oscar Joao (Presidente)
Domite, Maria do Carmo Santos
Marafon, Adriana Cesar de Mattos
Título en portugués
A pesquisa no âmbito das relações didáticas entre matemática e música: estado da arte
Palabras clave en portugués
estado da arte
matemática
música
Resumen en portugués
Esta dissertação tem como objetivo desenvolver um estado da arte da produção acadêmica no âmbito da relação entre matemática e música na área de educação, no Brasil, no período de 1990 a 2008. A partir do objeto de estudo dissertações de mestrado e teses de doutorado identificadas por meio do banco de teses da Capes foi construído um diretório de pesquisas sobre o tema, na tentativa de compreender o que tem sido estudado por estes pesquisadores, buscando conhecer suas principais preocupações e perspectivas, bem como as dificuldades e tensões que precisam ser observadas no âmbito dos estudos educacionais voltados para a utilização de música no ensino de matemática. Inicialmente, foi realizado o mapeamento geral da produção, tendo por base seus resumos. Após esta etapa foi realizada a leitura dos principais estudos. A análise de conteúdo, definida por Bardin (2000), configurou-se como o principal o procedimento metodológico que orientou a presente pesquisa, possibilitando a realização de uma investigação de cunho qualitativo. O referencial teórico utilizado pautou-se nos estudos de autores como Ferreira (1999; 2002), DAmbrósio (1986; 1990; 1993; 1999; 2004; 2005; 2006), Cortella (1998), Morin (2006), Biembengut (2002), Conrado (2005), Brejo (2007) entre outros, a fim de localizar e aprofundar as questões trazidas pelos estudos. Desse modo, este estudo busca destacar o valor, o papel e o significado dos trabalhos acadêmicos em torno dos estudos didáticos que envolvem música e matemática, procurando contribuir para a ampliação das pesquisas acadêmicas nesta área de estudos.
Título en inglés
The research in the context of didactical interrelationships between mathematics and music: state of the art.
Palabras clave en inglés
mathematics
music
state of the art
Resumen en inglés
This dissertation aims at developing a State of the Art of the academic production in the context of the interrelationships between mathematics and music with an educational approach in Brazil, during the period from 1990 to 2008. From the object of study dissertations of Master and theories of Doctorate identified, by database of Thesis from CAPES it was built a directory of research on such a subject, in order to try to understand what has been studied by these researchers. This thesis also tries to understand their main concerns and perspectives, as well as the difficulties and tensions which are present in the educational studies toward the use of music in mathematics education. Initially, the general mapping of all the production was developed based on the abstract of each research. After this, it was read the main searches on this subject. The content analysis is defined by Bardin (2000), configured itself as the main methodological procedure that oriented this research, enabling the achievement of an inquiry with a qualitative approach. The theoretical framework used is guided by the studies of authors such as Ferreira (1999, 2002), D'Ambrosio (1986, 1990, 1993, 1999, 2004, 2005, 2006), Cortella (1998), Morin (2006), Biembengut (2002), Conrad (2005), Brejo (2007) among others to find and to develop the issues brought by the studies. Thus, this study aims to stand out the value, the role and the meaning of academic works toward didactical studies involving music and mathematics, in order to widen the academic research in this area of study.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Delma_Pillao.pdf (920.81 Kbytes)
Fecha de Publicación
2010-03-26
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.