• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2008.tde-08102008-114115
Document
Auteur
Nom complet
Denise Rampazzo da Silva
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2008
Directeur
Jury
Porto, Maria do Rosario Silveira (Président)
Cuyabano, Emilia Darci de Souza
Teixeira, Maria Cecilia Sanchez
Titre en portugais
Do discurso à prática pedagógica: formas de resistência no Colégio da Polícia Militar.
Mots-clés en portugais
Cotidiano
Educação
Formas de resistência
Rituais na escola
Resumé en portugais
Pesquisa realizada em uma das unidades do Colégio da Polícia Militar do Estado de São Paulo com enfoque na relação intersubjetiva que se estabelece entre o imaginário militar da instituição, que é movido pela idéia da ordem, da organização e da padronização, e que se propõe a preparar os alunos para o futuro, e o imaginário dionisíaco desses, voltado para a busca do prazer, por um querer viver a vida sem medida e pelo imediatismo, característicos da juventude. Através da metodologia de estudo de caso coletivo/etnográfico busca compreender a violência juvenil dentro da escola como uma forma de resistência às normas, formalismos e imposições que dominam o cotidiano da escola por vezes tornando difícil a recursividade entre o instituído e o instituinte. Para a compreensão foram feitas a análise dos imaginários em confronto a partir da antropologia do imaginário de Gilbert Durand e do cotidiano vivenciado na instiuição a partir da socioantropologia do cotidiano de Michel Maffesoli, ambas as teorias em consonância com o paradigma da complexidade de Edgar Morin.
Titre en anglais
From the speech to the pedagogic experience: forms of resistance inside Colégio da Polícia Militar.
Mots-clés en anglais
Education
Quotidian
Resistance attitudes
School rituals
Resumé en anglais
Research realized in one of the branches of Colégio da Polícia Militar in São Paulo state approaching the relationship between the military imaginary of the institution, which is moved by the idea of order, organization and standardization, which objective is to prepare the students for the future, and the dionysian imaginary of the students, who want the pleasure and joy, which looks for living life without measure, in an immoderate way, a distinguishing mark of youth. By the methodology called study of common/ethnographic case it intends to understand the youth violence inside the school as a resistance against the precepts, rules, impositions and formalisms that control the school quotidian sometimes making difficult the relationship between the institution and the students. In order to understand this relationship was made the investigation of both imaginaries, which are in confrontation, using the theory of Gilbert Durand (anthropology of imaginary), the socioanthopology of quotidian from Michel Maffesoli based on the comprehension of the daily relationships inside the school between the students and the grown-up persons who work there. Both theories were in harmony with Edgar Morin thought about the theory of complexity paradigm.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2009-02-18
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.