• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2014.tde-08052014-153426
Document
Author
Full name
Ana Maria Capitanio
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Carvalho, Marilia Pinto de (President)
Nunes, Maria José Fontelas Rosado
Paixão, Léa Pinheiro
Souza, Denise Trento Rebello de
Vianna, Claudia Pereira
Title in Portuguese
Gênero e crenças religiosas: sentidos da docência entre professoras do ensino fundamental I
Keywords in Portuguese
Crenças religiosas
Ensino fundamental
Família
Gênero
Professoras
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa teve como objetivo compreender os significados das crenças religiosas e do gênero incorporados às práticas pedagógicas de professoras do ensino fundamental I e como esses significados interferiram na escolha e permanência na docência. As crenças religiosas e o gênero foram tomados como algumas das estruturas que produziam significados, interferindo nos modos de agir e pensar das professoras. O estudo foi desenvolvido em uma Escola Municipal de Ensino Básico (EMEB) da Região do Grande ABC paulista. Foi realizado por meio da metodologia qualitativa tendo como abordagem o estudo de caso. Buscou-se realizá-la à luz da perspectiva etnográfica, utilizando-se de observações e de entrevistas semiestruturadas. O grupo estudado foi composto por cinco professoras do ensino fundamental I. Duas delas pertenciam à religião católica, duas eram evangélicas e uma se considerava espiritualista. Três temas foram destacados após o campo: a busca do controle sobre comportamentos considerados inadequados (indisciplina e violência) de meninos e meninas e o autocontrole das professoras; idealizações e cobranças às famílias: família ideal e família real e, a escolha e permanência na docência: da submissão à missão. Gênero e crenças religiosas produziram significados que perpassaram as atitudes e comportamentos nos processos de interações sociais e nas práticas pedagógicas das professoras. Essas práticas apontaram para a busca de sentidos da docência diante de condições adversas com que se deparavam no dia-a-dia escolar. Além disso, gênero e crenças religiosas, ao produzirem significados, mostraram-se como alguns dos elementos que interferiram na escolha e justificaram a permanência na docência.
Title in English
Gender and religious beliefs: meanings of teaching profession among elementary school teachers
Keywords in English
Elementary school
Family
Gender
Religious beliefs
Teachers
Abstract in English
This research aimed to understand the meanings of religious beliefs and gender incorporated into the pedagogical practices of teachers of elementary school, and how these meanings influenced the choice and permanence in teaching. Religious beliefs and gender were taken as some of the structures producing meanings, interfering modes of acting and thinking of teachers. The study was conducted in a Municipal Basic School of the ABC region in São Paulo state. It was conducted through qualitative methodology. We attempted to perform it in the light of the ethnographic approach, using observations and semi-structured interviews. The group of study was composed of five elementary school teachers. Two of them were Catholic, two Protestant and one Spiritualist. Three themes were highlighted after the field study: the attempt to control inappropriate behavior (indiscipline and violence) of boys and girls, and teachers self-control; idealizations and family accountability ideal/real family ; and the choice and stay in teaching from submission to mission. The study revealed that gender and religious beliefs produced meanings that permeate attitude and behaviors in processes of social interactions and in the teachers pedagogical practices. Those practices point to the search of directions facing the school everyday adverse conditions. Furthermore, when gender and religious beliefs produced meanings they were revealed as being some of the elements that have influenced the choice and justified staying in teaching.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-05-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.