• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2008.tde-07012009-112316
Document
Author
Full name
José Paulo Gircoreano
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Pacca, Jesuina Lopes de Almeida (President)
Carvalho, Anna Maria Pessoa de
Diniz, Renato Eugenio da Silva
Fusari, Jose Cerchi
Ustra, Sandro Rogerio Vargas
Title in Portuguese
Uma caracterização do diálogo significativo na sala de aula
Keywords in Portuguese
concepções espontâneas
construtivismo
diálogo significativo
ensino de física
formação de professores
Abstract in Portuguese
Este trabalho está inserido num contexto de ensino-aprendizagem onde sobressaem de início a falta de interesse, falta de participação e de motivação, a indisciplina e, principalmente, a aprendizagem insuficiente por parte dos alunos. Participando de um projeto de formação contínua de proposta construtivista há cerca de seis anos, pudemos acompanhar a evolução das professoras participantes e suas dificuldades na sala de aula. A partir da observação sistemática e dos relatos de aula de um grupo de professoras bem como de entrevistas semi-estruturadas feitas com alguns alunos, elaboramos um instrumento de análise que nos permitiu identificar posturas, ações e reações desses protagonistas na sua interação na sala de aula, revelando situações em que se estabelece, mantém-se e quebra-se o diálogo significativo entre o docente e os educandos. Adotamos uma perspectiva de análise construtivista, fundamentada nas idéias de Vygotsky sobre o desenvolvimento e a construção sócio-histórica do saber e de Paulo Freire sobre a construção e constituição do saber e do trabalho docente. Assim, identificamos, em diferentes momentos na construção desse diálogo/nãodiálogo, dimensões do trabalho docente: a conduta do professor frente ao seu trabalho, a conduta do professor frente ao aluno, avaliação do ensino e fatores externos intervenientes. Nossas conclusões apontam para uma instabilidade no estabelecimento e manutenção do diálogo por parte das professoras, ligadas em parte a dificuldades relativas ao conhecimento específico da Física e ao fato de estarem num processo de reconstrução da sua prática didática e de sua identidade como professor que planeja levando em conta as idéias prévias dos estudantes e que está preocupado com a aprendizagem efetiva. A própria expectativa do estudante quanto à ação do professor e os fatores sociais e organizacionais a que os protagonistas do processo de ensino-aprendizagem estão sujeitos contribuem de forma decisiva para a manutenção ou a quebra da dialogicidade na sala de aula.
Title in English
A characterization of meaningful dialogue in the classroom
Keywords in English
constructivism
meaningful dialogue
spontaneous conceptions
teacher training
teaching of physics
Abstract in English
This paper is inserted in a teaching-learning context where the outstanding points that emerge at first from the students behavior are the absence of interest, participation and motivation, indiscipline and mainly insufficient learning. As participants in a constructivist proposed continuous training Project for about six years we could follow the evolution of participating teachers and the difficulties they found in the classroom. Starting from a systematic observation and classroom reports by a group of teachers as well as half-structured interviews with some students, we elaborated an analysis instrument that allowed us to identify attitudes, actions and reactions of these actors in their classroom interaction revealing the situations in which the significant dialogue between teacher and students is set up, maintained and broken. We adopted a constructivist analysis perspective based on the concepts of Vigotsky, about development and socio-historic construction of knowledge and of Paulo Freire on the construction and constitution of knowledge and the teacher work. Therefore we could identify, in different phases of the construction of this dialogue/non-dialogue, the dimensions of the teacher work: his performance and behavior in face of his task and his students, teaching evaluation and intervening external factors. Our conclusions point to an instability in dialogue construction and maintenance by the teachers, connected in part to deficiencies in specific Physics knowledge and also because they were in a stage of reconstruction of their didactic practice and of their identity as a teacher that takes into account the students previous ideas in his planning and that is concerned with effective learning. The students expectations regarding to the teacher action and social and organizational factors which affect actors in the teaching-learning process are decisive influences for maintaining or breaking the classroom dialogue.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Comeco.pdf (44.29 Kbytes)
Tese.pdf (1.32 Mbytes)
Publishing Date
2009-03-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.