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Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.48.2017.tde-06122017-144552
Document
Author
Full name
Diego Elias dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Ribeiro, Cintya Regina (President)
Bocchetti, André
Ribeiro, Carlos Eduardo
Title in Portuguese
Foucault como gesto sem autoria: uma incursão pelos cursos do Collège de France (1970-1984)
Keywords in Portuguese
Ética
Filosofia
Michel Foucault
Verdade
Vida filosófica
Abstract in Portuguese
Na presente dissertação, efetuamos um estudo de cunho teórico metodológico sobre parte da trajetória do pensamento de Michel Foucault. O objetivo do trabalho é dar a ver de que formas o filósofo francês aborda o problema da ética, entendida não como fundamento universalmente válido e legítimo para a ação moral, mas como processos históricos de modificação do éthos do sujeito em relação à verdade. Foucault trata diretamente da ética na Antiguidade greco-romana em seus últimos trabalhos na década de 1980. Contudo, acreditamos que a ética não se limita a uma tematização imediatamente localizável em sua obra, mas envolve também os próprios procedimentos metodológicos empregados pelo pensador ao longo de suas investigações. Selecionamos como corpus documental seus treze cursos ministrados no Collège de France, entre os anos de 1970 e 1984, por se tratarem de ocasiões privilegiadas que nos permitem visualizar os deslocamentos que caracterizam seus questionamentos filosóficos. Para adentrar domínios tão amplos, elegemos o curso Subjetividade e verdade, de 1981, como um núcleo irradiador de problematização na leitura de tal material. No intuito de compor a ambiência desses estudos, acionamos ainda as entrevistas compiladas nos Dits et écrits. A noção de vida também nos vale como um campo de atravessamento dos cursos do pensador. Assim, ao percorrermos eixos centrais de problematização, tais como as tecnologias de subjetivação, as artes de existência, a espiritualidade, a parresía e a vida filosófica, é possível evidenciar um modo de fazer filosófico, um gesto de pensamento, que prescinde de toda autoria e de toda marcação identitária, esforçando-se constantemente em ultrapassar-se a si mesmo. Acreditamos ser essa a força ética que marca o pensamento de Michel Foucault, capaz de impactar estudos tanto no campo educacional quanto em outros campos do conhecimento.
Title in English
Foucault as unauthored gesture: an incursion through the courses of the Collège de France (1970-1984)
Keywords in English
Ethics
Michel Foucault
Philosophical life
Philosophy
Truth
Abstract in English
In this dissertation, a theoretical and methodological study is executed over part of the trajectory of Michel Foucaults thought. The objective of this work is to show in which ways the French philosopher approaches the problem of ethics, understood not as universally valid and legitimate foundation to moral action, but as historical processes of change in the subjects ethos in relation to the truth. Foucault deals directly with the ethics of Greco-roman antiquity in his late works in the 1980s. However, we believe that the ethics is not limited to an easily pinpointed thematic in his works, but that it does involve the methodological procedures themselves employed by the philosopher throughout his investigations. We selected as documental body his thirteen courses taught in the Collège de France, between the years of 1970 and 1984, as they are privileged moments that allow us to view the dislodgements that are characteristic of his philosophical thoughts. To get inside such vast domain, the course Subjectivity and truth, of 1981, was appointed as a problematization radiating nucleus to read such material. In order to create an environment for such studies, we access the interviews collected in Dits et écrits. The concept of life is also valid to us as crossing field through the philosophers courses. Therefore, as we go through the main problematization axis, such as technologies of the self, arts of existence, spirituality, parrhesia and philosophical life, it can be made evident a whole philosophical make, a gesture of thought that develops regardless of any authorship or identity markings, constantly attempting to stretch beyond itself. We believe that this is the ethical strength that characterizes Michel Foucaults thought, able of impact studies in the educational field as well in other knowledge areas.
 
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Publishing Date
2017-12-22
 
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