• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2008.tde-06102008-115839
Document
Author
Full name
Gerson Heidrich da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Oliveira, Marta Kohl de (President)
Esposito, Marilia Pontes
Kahhale, Edna Maria Severino Peters
Title in Portuguese
A construção de identidade do educador social na sua prática cotidiana: a pluralidade de um sujeito singular
Keywords in Portuguese
Educador social
Identidade
socioeducativo
Subjetividade
Território
Abstract in Portuguese
O objetivo deste estudo foi conhecer características de identidade que o educador social, de nível universitário, da cidade de São Paulo, vem construindo na sua prática cotidiana. A metodologia desenvolvida para este trabalho constou de um instrumento com três partes, elaborado pelo pesquisador e preenchido por quinze educadores sociais de áreas de formação diversas: Psicologia, Serviço Social, Pedagogia, Ciências Sociais, Artes Plásticas, Ciências Contábeis e Jornalismo. Buscamos, dessa maneira, o perfil sócio-econômico e cultural desses educadores, complementando com aspectos qualitativos de sua prática cotidiana relatada mediante questões semi-dirigidas e duas cartas propiciadoras de livre expressão. Os resultados, analisados a partir do diálogo entre a Psicologia Sócio-Histórica e autores da Sociologia, Pedagogia, Serviço Social, apontam a desvalorização e a impotência como características dessa identidade em construção, justificadas pela falta e pela descontinuidade que sustentam a queixa instaurada no discurso desses sujeitos. E, apresentam a persistência como característica de seu perfil. Sua intervenção, assim acreditamos, poderia ser transformadora da realidade na qual intervém. No entanto, parecenos que sua prática tem sido pouco efetiva, uma vez que também aponta para a falta de diferenciação desse educador em relação à população por ele atendida. Há, ainda, certo apelo à necessidade de capacitação, de qualificação, de aprimoramento da formação. Isso nos leva a pensar na necessidade de profissionalização desse educador, assegurando-lhe um campo dinâmico de reflexão, de discussão, de supervisão, de acolhimento e construção de saberes específicos facilitadores da ressignificação de sua postura diante da prática cotidiana. Isso destituiria, assim pensamos, o caráter missionário dessa prática como um dos álibis da desesperança.
Title in English
The construction of identity of the social educator in daily pratical its: the plurality of a singular subject
Keywords in English
Identity
Social educator
Socialeducative
Subjectivity
Territory
Abstract in English
The objective of this study was to know identity characteristics that the social educator, of academic level, of the city of São Paulo, is building in his daily practice. The methodology developed consisted of an instrument with three parts, elaborated by the researcher and filled out by fifteen social educators of several formation areas: Psychology, Social Service, Pedagogy, Social Sciences, Plastic Arts, Accounting Sciences and Journalism. We looked for those educators' socioeconomic and cultural profile, complementing with qualitative aspects of their daily practice told by semi-driven questions and two letters of free expression. The results, analyzed from the dialogue between the Social-Historical Psychology and authors of the Sociology, Pedagogy, Social Service, they point the depreciation and impotence as characteristics of that identity in construction, both justified for the lack and for the discontinuity that sustain the complaint established in the speech of those subjects. And, they point the persistence as characteristic of their profile. His intervention, we believed like this, it could transform the reality in which intervenes. However, it seems us that his practice has been little effective, once it also appears for the lack of that educator's differentiation in relation to the population for him assisted. There is, still, right appeal to the training need, of qualification, of improving his formation. From this we think in the need of that educator's professionalism, assuring him a dynamic field of reflection, of discussion, of supervision, of reception and construction of specifics knows facilitators of new signification of his posture face the daily practice. That would deprive, we thought like this, the missionary character of that practice as one of the alibis of the hopeless.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2009-02-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.