• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2014.tde-06032015-162652
Document
Author
Full name
Samuel Gomes Duarte
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Santos, Vinicio de Macedo (President)
Brolezzi, Antonio Carlos
Pietropaulo, Ruy César
Title in Portuguese
A complementaridade entre análise e síntese nos processos de ensino e de aprendizagem da matemática
Keywords in Portuguese
Análise
Competências
Didática da matemática
Síntese
Abstract in Portuguese
O objetivo central do presente trabalho é analisar e discutir a presença e relação entre análise e síntese, no contexto do ensino de matemática e os possíveis desdobramentos em relação à aprendizagem dos alunos. Como o par análise e síntese pode estar presente nas aulas de Matemática e como esses elementos se relacionam com os processos de ensino e de aprendizagem dessa disciplina? Uma revisão bibliográfica centrada em elementos da didática da Matemática, da história da educação brasileira e do desenvolvimento do conhecimento matemático, e da noção de competências, e um estudo de documentos curriculares oficiais foram necessários para fundamentar e desenvolver a análise e discussão de duas situações-problema ilustrativas do ensino de Matemática da Educação Básica. Para cada uma das situações propostas, são apresentadas e analisadas quatro resoluções possíveis, a partir das quais são feitas a discussão e sistematização de noções matemáticas mobilizadas, e uma reflexão sobre as dimensões e implicações do par análise e síntese nessas resoluções.
Title in English
The complementarily between analysis and synthesis of the math teaching and learning processes
Keywords in English
Analysis
Competences
Didactic of the mathematics
Synthesis
Abstract in English
The main objective of this study is to analyze and discuss the relationship and presence between analysis and synthesis in the context of mathematics education and the possible consequences in relation to students learning. How the pair analysis and synthesis may be present in math class? How these elements relate to processes of teaching and learning that discipline? A literature review focused on didactics of mathematics elements and the Brazilian education history and the study of official curriculum documents were necessary to support and develop the analysis and discussion of two illustrative situations on teaching mathematics in basic education. For each of the proposed conditions are presented and analyzed four possible resolutions to discussion and systematization of mathematical notions mobilized are made and reflect on the dimensions and implications of the pair analysis and synthesis in the resolutions.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-04-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.