• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2013.tde-05082013-110812
Document
Author
Full name
Andrea Clarice Rodrigues Peine Jara
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Cordeiro, Jaime Francisco Parreira (President)
Catani, Denice Barbara
Porfirio, Luciana Cristina
Title in Portuguese
Uma representação da identidade docente em Malhação
Keywords in Portuguese
identidade
Profissão docente
Representação
Televisão
Abstract in Portuguese
Esta dissertação apresenta os resultados de investigação acerca da representação da identidade docente em um programa televisivo. Tal análise articulou-se em torno das representações veiculadas acerca da docência na telenovela Malhação das temporadas de 1999/2000 e 2010/2011. Adotei episódios consecutivos de duas semanas da telenovela como amostra: capítulo 1 ao 5 de 1999/2000 e a semana de 21 de fevereiro a 25 de fevereiro de 2011. A hipótese com que se trabalhou nessa pesquisa é a de que esses episódios podem ser compreendidos como bastante representativos das maneiras como esse programa de televisão, a cultura da mídia em geral e mesmo o público costumam perceber e representar a profissão docente. A questão que norteou esta pesquisa foi: como são representados os docentes na telenovela Malhação? Essas temporadas foram examinadas como textos com sentidos e representações culturais e sociais sobre a profissão docente, baseando-se nos pressupostos de Roger Chartier e Pierre Bourdieu, abrangendo os seguintes escopos: a) analisar a composição do ser professor e as representações sobre a docência a partir dessa telenovela; b) aventar questões indicativas às temporadas a partir de informações comuns ao universo escolar, referentes ao ser professor e ao exercício da docência; c) vislumbrar os múltiplos discursos e representações socialmente ativas sobre a profissão docente. Assim, em um primeiro momento, desenvolveu-se uma cronologia dessa telenovela e a importância dos bens simbólicos difundidos pela televisão apropriando-se dos conceitos de cultura da mídia desenvolvido por Douglas Kellner; codificação, decodificação, ressignificação das mensagens midiáticas apresentadas por Stuart Hall e Martin Barbero. Em um segundo momento, expô-se a antropologia da docência e da instituição escolar, a partir de uma perspectiva sócio-histórica por meio da reflexão de autores como António Nóvoa, Denice Barbara Catani, Jaime Francisco Parreira Cordeiro, Maurice Tardif e Claude Lessard, entre outros. A seguir, apresentou-se a análise dos dados a respeito da atuação docente em Malhação, por meio de tabelas e gráficos. Verificou-se que a caracterização da representação da identidade docente na telenovela Malhação, ocorre de forma estereotipada, visando fixar sentidos e significados para a identidade dessa profissão por meio de uma circularidade de temas e abordagens nas temporadas que utilizaram como cenário central os colégios Múltipla Escolha e Primeira Opção para a maioria das tramas.
Title in English
A representation of teacher identity in Malhação
Keywords in English
Identity
Representation
Teacher
Television
Abstract in English
This dissertation presents the results of the investigation regarding the teacher representation on a TV show. Such analysis was articulated around the soap opera Malhação teachers representation shown on 1999/2000 and 2010/2011 seasons. I adopted consecutives episodes from two different weeks as samples: chapters 1 to 5 from 1999/2000 and the week from February 21st to 25th, 2011. The hypothesis that was worked on this research is that those episodes could be understood as highly representative of the way that TV shows, media culture in general and even the public are used to perceive and represent teachers. The question that drove this research was: how are the teachers presented in the soap opera Malhação? These seasons were examined as text with sense and cultural and social representation about the teacher profession, basing on Roger Chartier and Pierre Bourdieus conjectures, comprising the following scope: a) Analyze the composition of being a teacher and its representation based on this soap opera; b) Suggest indicative questions regarding the seasons, bases on usual information to school universe, referring to being a teacher and its practice; c) discern the multiples speeches and representation socially active about the teacher profession. So, in the first moment, it was developed the soap operas timeline and the importance of symbolic goods spread by television, appropriating concepts of media culture developed by Douglas Kellner; coding, decoding, re-signification of the mediatic messages presented by Stuart Hall and Martin Barbero. On a second moment, teachers anthropology and the school institution is exposed, based on the socio-historic perspective through thoughts from authors such as António Nóvoa, Denice Barbara Catani, Jaime Francisco Parreira Cordeiro, Maurice Tardif and Claude Lessard, among others. Afterwards, data analysis was presented regarding teachers acting on Malhação, using tables and graphics. It was verified that teachers identity representation on the soap opera Malhação happens in a stereotyped manner, aiming to fix senses and meanings to this professions identity, using recurring topics and approach in the seasons that used Múltipla Escolha and Primeira Opção high schools as main scenario on most of its plots.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-08-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.