• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2014.tde-05022015-143251
Document
Author
Full name
Sabrina da Costa Dias
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Nascimento, Maria Letícia Barros Pedroso (President)
Giovinazzo Junior, Carlos Antonio
Gobbi, Marcia Aparecida
Title in Portuguese
Dossiês publicados em periódicos educacionais entre 1980-2010: uma construção social da infância?
Keywords in Portuguese
Concepções de infância
Dossiês temáticos
Infância
Pesquisa sobre infância
Abstract in Portuguese
A presente pesquisa, com aporte teórico na Sociologia da Infância, visa identificar as concepções de infância que embasaram as discussões acadêmicas sobre esse objeto no campo educacional, no período de 1980 a 2010, a partir da publicação de dossiês sobre a infância. Definiram-se os periódicos acadêmicos como objeto de pesquisa a partir da hipótese de que eles representam importantes veículos de comunicação acadêmica, interrogando em que medida tais publicações apresentariam as alterações nas concepções de infância e problemáticas a ela relacionadas. Considerando a noção de campo, do sociólogo Pierre Bourdieu (1983, 2004), a pesquisa pretende refletir sobre a relação entre a publicação do dossiê e seu contexto social, buscando indícios para a compreensão dos aspectos acadêmicos e sociais que motivaram a publicação de tais dossiês sobre a infância. O levantamento dos periódicos educacionais utilizou como critério os conceitos A1 e A2 definidos pelo Qualis. Para a seleção das edições temáticas sobre a infância foram realizadas buscas na base de dados SciELO Scientific Electronic Library Online (Biblioteca Científica Eletrônica em Linha) e na biblioteca virtual Educ@. Para aqueles periódicos cuja produção não era divulgada em meio eletrônico ou cuja produção não abrangia o período definido por essa investigação, foi necessário analisar cada número individualmente, através de busca de sua versão impressa. As publicações especiais sobre a infância foram analisadas distinguindo-se os artigos de seus editoriais por compreender que eles forneciam informações distintas. A partir da leitura dos resumos e palavras-chave, foi possível agrupar os artigos em quatro categorias, a fim de identificar alterações nas concepções de infância reveladas pelas problemáticas abordadas. A leitura dos editoriais visou mapear as principais temáticas discutidas sobre a infância, além de buscar informações e referências que permitissem compreender o contexto histórico e acadêmico de cada edição.
Title in English
Dossiers published in educational journals from 1980-2010: could they be considered a social construction of childhood?
Keywords in English
Childhood
Conceptions of childhood
Research on childhood
Thematic dossiers
Abstract in English
This research, with theoretical support of the Sociology of Childhood, aimed to identify the conceptions of childhood that supported academic discussions on this subject in the educational field from 1980-2010, from the publication of dossiers about childhood. Journals were defined as research objects from the assumption that they represent important vehicles of scholarly communication, questioning whether such publications would present the changes in conceptions of childhood and problems related to it. Having considered the notion of field of sociologist Pierre Bourdieu (1983, 2004), the research aimed to reflect on the relationship between the dossier publication and its social context, seeking clues to the understanding of the academic and social aspects that have motivated the publication of such dossiers about childhood. The survey of educational journals used the concepts A1 and A2 as a criterion defined by Qualis. For the selection of thematic issues on childhood, pursuits in the Scientific Electronic Online Library (SciELO) dabase and Educ@ virtual library were performed. For those journals whose productions were not electronically publicized or did not cover the period defined by this research, it was necessary to analyze each number individually, through its printed version. Special publications on childhood were analyzed with the distinction between articles by their editorial because they provided different information. The reading of the abstracts and keywords made it possible to group the articles into four categories in order to identify changes in conceptions of childhood revealed by the addressed issues. The editorial reading aimed to map the main themes discussed about childhood, besides seeking information and references that would allow us to understand the historical and academic context of each issue.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-02-25
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.