• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2009.tde-05012010-115410
Document
Author
Full name
Jany Dilourdes Nascimento
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Francisco, Maria de Fatima Simoes (President)
Gadotti, Moacir
Graciani, Maria Stela Santos
Title in Portuguese
Educação como prática da liberdade numa sociedade capitalista: uma problemática posta a partir da educação de pessoas jovens e adultas
Keywords in Portuguese
capitalismo
educação
mito
política
prática da liberdade
trabalho
Abstract in Portuguese
Este trabalho, de natureza teórica e empírica, tem como objetivo discutir a educação como prática da liberdade frente a uma sociedade capitalista, problematizando esta questão por meio da Educação de Pessoas Jovens e adultas. Essas pessoas mostraram buscar na educação algo relacionado a sua própria formação humana, ou seja, algo muito além da instrução funcional pragmática com fins salariais. Discute também, idéias tais como: a captura de nossas consciências pelo sistema econômico em que vivemos, a aceitação da desigualdade social como algo natural, que resulta no conformismo com este modo de viver como único possível. Propomos a desmistificação destas questões, tomando como referencial considerações advindas de estudos da antropologia que tomaram como base sociedades indígenas, firmadas sob outra lógica não capitalista, referencial esse comum entre alguns autores fundamentais tais como Bruno (1991), Costa (2004) e Kehl (2004).Outros autores, não menos importantes, ajudaram a discutir o direito à educação como bem incompressível, portanto como parte de um direito humano, como Candido (2004), outros ainda situaram esta educação como Di Pierro (2007) e Soares (1990); já Fétizon (2002) e Freire(1987), a definiram e propuseram uma reflexão crítica sobre esta como, prática que liberta da opressão mitificante do sistema econômico e político. Por último, apresentamos os depoimentos dos sujeitos da pesquisa e a análise de suas entrevistas e, finalmente, concluímos que se concebemos o ser humano como ser político, capaz de articular, resistir e lutar então nem tudo esta perdido.
Title in English
Education as a practice of liberty in a capitalist society: an issue seen from the point of view of the education for young and adult people
Keywords in English
capitalism
education for young and adult people
myth
politics
practice of liberty
Abstract in English
This theoretical, empirical study aims at discussing education as a practice of liberty when confronted to the capitalist society. In doing so, it does it by means of the Education for Young and Adult people. Its discussion deals with the following ideas: materialization of consciences, and conformation of social structures; and proposes the demythification of the State. It also takes as a reference some considerations originated in History, Sociology, Anthropology, and Psychology. We propose a discussion among scholars who deal with education and the capitalist system, such as Bruno (1991), Candido(2004), Costa (2004), Di Pierro (2007), Fétizon (2002), Freire (1987), Kehl (2004), Saviani (1977) and Soares (1990). Finally, once we consider that men are political beings, able to articulate, resist, and struggle, we thus conclude thay not everything is lost.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
JanyDilourdes.pdf (3.39 Mbytes)
Publishing Date
2010-03-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.