• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2005.tde-03112014-151011
Documento
Autor
Nombre completo
Carlos Eduardo de Souza Campos Granja
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2005
Director
Tribunal
Machado, Nilson Jose (Presidente)
Braga, Maria Lucia Santaella
Salles, Pedro Paulo
Título en portugués
Música, conhecimento e educação: harmonizando os saberes na escola
Palabras clave en portugués
Conhecimento
Currículo
Educação
Escola
Música
Percepção
Resumen en portugués
Este trabalho tem por objetivo analisar a importância da música na formação das pessoas e as possibilidades de sua inserção no currículo escolar. Partimos da observação de que a música vem perdendo espaço na escola, principalmente nas séries mais avançadas do ensino básico. Quando mantida no currículo, é geralmente tratada como disciplina isolada, desvinculada de um projeto educacional integrado. Observamos também uma supervalorização do conhecimento de natureza conceitual em detrimento daquele de natureza perceptiva. O desafio deste trabalho é entender de que maneira a música pode contribuir para a construção do conhecimento na escola. Iniciamos nossa pesquisa investigando as principais características que fizeram da música um elemento central na educação da Antigüidade. Também investigamos o papel da percepção nos processos cognitivos e as características da escuta musical segundo a perspectiva de alguns autores como Michael Polanyi, Maurice Merleau-Ponty, José Antonio Marina, José Miguel Wisnik, Lúcia Santaella e Charles Peirce. Analisamos também o valor da música como conhecimento e algumas possibilidades de integração da música na educação básica. Verificamos enfim, que a natureza específica do conhecimento musical pode favorecer a articulação entre diferentes formas de conhecimento - conceitual e perceptiva, tácita e explícita, corporal e intelectual. Por essa razão, a música deveria ser contemplada pela escola como parte fundamental da educação.
Título en inglés
Music, knowledge and education: harmonizing subjects in school
Palabras clave en inglés
Curriculum
Education
Knowledge
Music
Perception
School
Resumen en inglés
The aim of this work is to analyse the importance of music in peoples development and the possibilities of its inclusion in schools curriculum. The point of views taken assumes that music no longer has the priority previously had in the schools curriculum, particularly in more advanced grades of basic education. When kept in the curriculum, music is often treated as a separate discipline, isolated from an integrated educational project. Besides, it has been observed an overvaluation of conceptual knowledge to the detriment of those directed towards the development of perception. The challenge of this work is to understand in which way music can contribute to the construction of knowledge in schools. The research begins by investigating the main characteristics of music, which made it an essential element in Antiquitys education. The role of perception in cognitive processes and the main characteristics of musical listening are also investigated, according to the perspective of the following authors: Michael Polanyi, Maurice Merleau-Ponty, José Antonio Maria, José Miguel Wisnik, Lúcia Santaella and Charles Peirce. Other subjects analysed are: the value of music as knowledge and some of the possibilities of integrating music in schools. Ultimately, it is verified that the specific nature of musical knowledge can aid the articulation between different forms of learning including conceptual and perceptive, tacit and explicit, physical and intellectual. In conclusion, it is inferred that music should be considered by schools as a fundamental part of education.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2015-07-29
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.