• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2006.tde-03112014-150209
Document
Auteur
Nom complet
Irene Maria Gonçalves Pereira
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2006
Directeur
Jury
Souza, Maria Cecilia Cortez Christiano de (Président)
Kushnir, Beatriz
Moraes, Dislane Zerbinatti
Titre en portugais
Lembranças, esquecimentos e documentos: Ginásio Israelita Brasileiro Chaim Nachman Bialik e o enraizamento de um grupo judeu na cidade de São Paulo (1943-1955)
Mots-clés en portugais
Desenraizamento
Enraizamento
Escola judaica
Identidade plural
Pertencimento
Tradição
Resumé en portugais
Este estudo situa-se no campo da investigação da História Educacional, particularmente a que se dedica as relações entre etnia/religião e minorias nacionais. O objeto de análise centra-se na trajetória do Ginásio Israelita Brasileiro Chaim Nachman Bialik. O ponto de partida desta reflexão concentra-se no período de sua fundação, no bairro de Pinheiros, na cidade de São Paulo, em 1943, junto à sinagoga Beth Jacob até o ano 1955, momento de sua oficialização frente às autoridades educacionais brasileiras. Esta instituição foi fruto do esforço de um grupo de imigrantes da Europa Oriental e de ascendência judaica, tendo por objetivo proporcionar à comunidade uma opção consciente de educação com os valores, tradição e ética judaicos. A partir dessas colocações, é importante sublinhar que a comunidade judaica brasileira na verdade é plural, sendo provenientes de fluxos migratórios da primeira metade do século XX. E no momento de sua chegada eram considerados desenraizados, pois em seus países de origem eram qualificados como apátridas e aqui, como refugiados. Para desenvolver este estudo utilizou-se documentos do arquivo escolar, como também a coleta de depoimentos contemporâneos utilizando a metodologia da História Oral. Com base nessas fontes, foi necessário desvendar os indícios e/ou traços que permitiram visualizar a multiplicidade da trajetória deste grupo. O ponto de investigação gira em torno da relação escola/sinagoga que marcou a fundação da instituição. Torna-se oportuno, portanto, vincular o percurso institucional e o processo histórico educacional e político do país. Assim, há a preocupação nesta reflexão de perceber o alinhamento do sistema educacional com as formas de pensar e agir de parte da comunidade judaica européia em uma outra terra. Como também, compreender os agentes envolvidos no processo de formação e desenvolvimento econômico e social de parcela da comunidade no Brasil, promovendo o seu enraizamento. A escola Bialik no seu processo de constituição, analisado neste estudo, promove a visualização dos caminhos percorridos para a construção do sentimento de pertencimento a um grupo afetivo determinado, gerando assim, a elaboração de identidades multifacetadas.
Titre en anglais
Memories, forgetfulness and documents: Gym Chaim Nachman Bialik Israeli Brazilian and rooting of a Jewish group in São Paulo (1943-1955)
Mots-clés en anglais
Belonging
Creating roots
Jewish school
Plural identity
The loss of roots
Tradition
Resumé en anglais
This study is situated in Educational History field, specifically in that area which is dedicated to ethnic/religious relations and national minorities. The objective of the analysis is centered around the trajectory of the Ginásio Israelita Brasileiro Chaim Nachman Bialik. The starting point of this study concentrates on the the period of the schools foundation, in the district of Pinheiros, in the city of Sãon Paulo, in 1943, along with the Beth Jacob sinagogue during the years that end with 1955, the time when the school became oficially recognized by the Brazilian educational authorities. This educational institution was the result of the efforts of a group of immigrants from Western Europe who were of Jewish descent, whose objective was to provide the community with a conscious educational option based on Jewish values, traditions and ethnicity. Based on these premises, it is important to underline the fact that the Brazilian Jewish community is in truth plural, resulting from the migratory fluxuations of the first half of the 20th century. Ast the moment of their arrival in Brazil they were considered a people without roots, as their countries of origin were classified as without a country and in Brazil they were seen as refugees. In the development of this study, documents of the school archives were researched, as well as a collection of contemporary interviews utilizing the Oral History method. Based on these sources, it was necessary unveil the indications and the aspects that allow the groups multiple trajectory to be examined. The investigative point turns around the school/sinagogue relationship that marks the foundation of the institution. Therefore, it becomess important to trace the institutional path and the historical educational and political of the country. Thus, there is a concern in this study in perceiving the alignment of the educational system with the thought and action forms of the European Jewish community within a different nation. Also, to understand the agents involved in the social and economic development and formation process of this community in Brazil that led to the creation of established roots. The Bialik School during its constitutional process, analysized in this study, promotes a visualization of the path followed for the construction of the feeling of belonging within a a determined group, thus generating the elaboration of multifaceted identities.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2015-08-03
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.