• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2009.tde-03092009-142424
Document
Author
Full name
Luciana Eliza dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Moraes, Carmen Sylvia Vidigal (President)
Hardman, Francisco Foot
Silva, Doris Accioly e
Title in Portuguese
A trajetória anarquista do educador João Penteado: leituras sobre educação, cultura e sociedade
Keywords in Portuguese
anarquismo
crítica literária
cultura
educação libertária
história da educação
Abstract in Portuguese
Ao o traçar o contexto de implementação das escolas libertárias em São Paulo, na primeira década do século XX, este estudo insere a trajetória do educador anarquista João Penteado nos domínios da história da educação brasileira. Este educador foi responsável pelo funcionamento da Escola Moderna n.º1, criada em 1912, como escola modelo, por um grupo de livre pensadores, anarquistas e anticlericais interessados em estabelecer uma forma escolar distinta daquelas dominantes, nesse período, como as estatais e confessionais, tendo como alvo privilegiado os meios populares. Esta escola, como muitas outras escolas libertárias, foi inspirada na experiência do educador catalão Francisco Ferrer y Guardia, que criou e fundou Escola Moderna de Barcelona, em 1901. A trajetória social de João Penteado, apreendida pela pesquisa historiográfica em fontes documentais primárias, é marcada por práticas culturais e educativas profundamente arraigadas ao ideário libertário, tornando-se perceptível em seu pensamento a constância desta concepção de mundo ao longo dos anos. A sua trajetória anarquista é aqui esboçada por meio de uma breve biografia e de uma antologia com os textos inéditos produzidos durante sua vida. Colocar em evidência alguns dos fundamentos desta perspectiva pedagógica com base em antecedentes históricos do campo educacional brasileiro acrescenta novos elementos na discussão sobre a forma escolar. Assim, o sentido e a função social da escola contemporânea podem ser questionados e refletidos por uma visão transformadora das relações humanas.
Title in English
The anarchist trajectory of the educator João Penteado: readings on education, culture and society
Keywords in English
anarchism
culture
history of education
libertarian education
literary criticism
Abstract in English
With the accomplishment of the libertarians schools in Sao Paulo, in the first decade of the twentieth century, this study insert the trajectory of anarchist educator João Penteado in the in the history of Brazilian education.. This educator was the responsible of the operation of Modern School No 1, created in 1912, as a model school, by a group of free thinkers, anarchists and anticlericais interested in the establishing a school separate from those prevailing at that time as the state and religious, with the target privileged means popular.This school, like many others libertarians schools, was inspired by the experience of the Catalan educator Francisco Ferrer y Guardia, who created and founded a Modern School in Barcelona, in 1901. The social trajectory of Penteado, seized in the search historiographic documentary primary sources, is marked by cultural and educational practices deeply rooted in libertarian ideals, becoming visible in his thought the consistency of design of the world over the years. To highlight some of the reasons of this educational perspective with bases on historical antecedents of the brazilian educational field adds new elements in the discussion on shape school. Thus, the meaning and social function of contemporary school may be asked - and reflected by a revolutionary vision of human relations.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2009-09-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.