• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2017.tde-01112017-134934
Documento
Autor
Nombre completo
Paula Chieffi
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2017
Director
Tribunal
Favaretto, Celso Fernando (Presidente)
Lima, Elizabeth Maria Freire de Araujo
Machado, Adriana Marcondes
Mesquita, Cristiane Ferreira
Pelbart, Peter Pal
Título en portugués
O que pode a educação - uma perspectiva clínica
Palabras clave en portugués
Conversas
Estado de escuta
Ressonância
Resumen en portugués
Pode a escuta forjada na prática clínica interceder por proposições educacionais singulares? A partir dessa pergunta a tese se desdobra em exercícios conceituais e práticos na busca de abertura de interfaces entre clínica e educação, atenta às interpelações do fora e ao movimento da vida. Nessa composição, ganha relevância o conceito de ressonância, como uma abertura para o mundo que produz, simultaneamente, uma experiência de si. A partir da proposição de um estado de escuta, ou de um posicionamento orientado pela escuta clínica, a escrita se faz no acompanhamento de experiências escolares, conversas com alunos e um processo de formação de formadores. Essa conversa serve para precisar o funcionamento dessa escuta ao mesmo tempo em que abre um campo de questões entre a clínica e a educação.
Título en inglés
What can education do - a clinical perspective
Palabras clave en inglés
Clinical listening
Conversation
Ressonance
Resumen en inglés
How can an active clinical listening mediate an unique education based on singular experiences? In attempting to answer this central question, the thesis does an interchange between clinic and education. This dynamic was composed by the developed of concepts and practical activities. The mediation created in this thesis has grounded by the author's experiences of being in school environment; the conversations with students and the process of training school's leaders who train others school staff. It is important to say that the inputs from outside and the movement of life were taken on board. The configuration of the thesis, the concept of Resonance developed by Jean Luc Nancy became deep-seated. The thesis specifies and clarifies the function of the clinical listening in an education setting. It also inevitably opens relevant concerns between clinic and education.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
PAULA_CHIEFFI.pdf (1.88 Mbytes)
Fecha de Publicación
2017-11-30
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.