• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2009.tde-01092009-152645
Document
Author
Full name
Silvana de Oliveira Augusto
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Oliveira, Zilma de Moraes Ramos de (President)
Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias
Moraes, Teresa Cristina Rebolho Rego de
Title in Portuguese
Ver depois de olhar - a formação do olhar do professor para os desenhos de crianças
Keywords in Portuguese
desenho infantil
educação infantil
formação de professores
Abstract in Portuguese
Comumente os professores de educação infantil não possuem formação específica na área de arte. Este estudo apresenta alguns instrumentos teóricos e metodológicos usados para favorecer a compreensão dos desenhos de crianças em um programa de formação inicial de professores de educação infantil. Como o olhar atento e cuidadoso do professor no centro de educação infantil (CEI) é uma peça chave importante para se estabelecer as condições próprias para o desenvolvimento gráfico das crianças, é razoável esperar que esse olhar seja considerado como um elemento importante na formação inicial do professor. A metodologia desta pesquisa primeiramente descreveu o contexto de trabalho definido como formação inicial em serviço, ocorrido em São Paulo, no Programa ADI-Magistério, depois, apresentou referenciais teóricos - Luquet, Lowenfeld, Mèredieu and Kellogg que deram suporte ao material didático utilizado como apoio pelas auxiliares de desenvolvimento infantil (ADI) participantes do programa, e por último, analisou desenhos produzidos por crianças dos Centros de Educação Infantil. As análises produziram para os professores referências visuais mais ricas, definindo um ambiente próprio para as significações a partir do estabelecimento de relações mais interessantes e uma nova forma de comunicação com as crianças.
Title in English
Seeing after observing the construction of the teacher`s ability to comprehend childrens drawings
Keywords in English
childs drawings
teacher-formation
Abstract in English
Usually teachers are not introduced to any kind of formal art`s study. This research presents some theoretical benchmarks and a methodology used to improve the comprehension of young childrens drawings and paintings by caregivers involved in a teacher formation program. As a thoughtful and careful approach from the teacher in the daycare center (CEI) is of key importance to establish the proper conditions to the full development of the child`s drawing ability, it`s quite reasonable to expect that the development of that approach should be an important element in the teacher`s formation. Our methodology first describes the professional learning environment defined by a in-service teacher formation program sponsored by the City of São Paulo, Brazil, government, called Program ADI-Magistério, secondly reviews the theoretical benchmarks - Luquet, Lowenfeld, Mèredieu and Kellogg - that support the study material that was provided to the caregivers (ADIs) in the program, and last it analyzes the drawings and paintings that were produced by the children in those classes. The analyses provided to the teachers new and more rich visual references, defining a proper and meaningful environment for them to establish interesting relations and a new level of communication with the young children.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
mestrado1.pdf (63.75 Kbytes)
mestrado2.pdf (891.51 Kbytes)
mestrado3.pdf (7.15 Mbytes)
mestrado4.pdf (13.66 Mbytes)
Publishing Date
2009-10-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.