• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2006.tde-01072008-150330
Document
Author
Full name
Jailton Nascimento Carvalho
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2006
Supervisor
Committee
Bittencourt, Circe Maria Fernandes (President)
Junqueira, Carmen Sylvia de Alvarenga
Mate, Cecilia Hanna
Title in Portuguese
Mawa'aiaká - escola de resgate cultural: a trajetória da escola entre os índios Kamaiurá, de 1976 a 2004.
Keywords in Portuguese
Educação indígena
História
Índios Kamaiurá
Xingu-MT(1976 -2004)
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa é uma tentativa de iniciar a historiografia de uma experiência escolar que está apenas começando: "Mawa'aiaká. Escola de Resgate Cultural". Trata-se do projeto escolar dos índios Kamaiurá, que habitam o Parque Indígena do Xingu, no estado do Mato Grosso. O período abrangido, de 1976 a 2004, se estende desde o ano em que foi construída a primeira escola no Parque, num Posto Indígena da FUNAI, próxima à aldeia Kamaiurá, até o ano de 2004, no qual estes índios, que até então se recusavam a participar dos projetos oficiais ali realizados, desenvolveram seu próprio projeto e construíram uma escola dentro de sua aldeia. Após uma apresentação do contexto histórico antropológico próprio da região do Alto Xingu e da inserção ali do povo Kamaiurá, recolhe depoimentos de lideranças, professores indígenas da aldeia, ex-professoras, não índias, contratadas pela FUNAI durante este período, para constatar, baseado na história das disciplinas escolares e conforme a sociologia da mudança, de Georges Balandier, que este povo busca, através do controle direto da Escola e de seus currículos, um posicionamento político que fortaleça sua identidade no contato com a nossa sociedade.
Title in English
Mawa'aiaká - school of cultural rescue: the trajectory of the school between Kamaiurá indians, from 1976 to 2004.
Keywords in English
History
Indigenous education
Kamaiura indians
Xingu-MT(1976 - 2004)
Abstract in English
The research now proposed is a trial to begin a historiography of a school experience which is only starting: "Mawa'aiaká. Escola de Resgate Cultural". It deals about the school project from Kamaiurá indians whose live in the Parque Indígena do Xingu in the Mato Grosso state. The embraced period (1976 - 2004) contains since the first built school in the Parque in a FUNAI Indian Station near to Kamaiurá Village till 2004 when the indians whose, until then refused to participate in the oficial projects accomplished there, developed your own project and constructed a school inside the village. After a presentation of the historical and anthropological context from the Alto Xingu zone and its introduction of Kamaiurá indians, we intended to collect speeches from the leadership, indians teachers in the village and other protagonists of this project in order to testify, based on school discipline's history and founded on the Change Sociology from Georges Balandier, that this people goes toward, through the direct control of the school and its path, a political position that improve your identity in relation with our society.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2008-07-08
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.