• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.47.2009.tde-23022010-092214
Document
Author
Full name
Silvana Maria Réa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Pereira, Joao Augusto Frayze (President)
Andriolo, Arley
Fazzolari, Cláudia
Meyer, Luiz
Silva, Maria Cecilia Pereira da
Title in Portuguese
Pelos poros do mundo: uma leitura psicanalítica da poética de Flávia Ribeiro
Keywords in Portuguese
Artes plásticas
Crítica de arte
Curadoria museológica
Estética
Psicanálise
Abstract in Portuguese
Este trabalho é resultado de pesquisa de campo realizada com a artista plástica Flávia Ribeiro, abrangendo um período extenso de produção de sua obra. O objetivo é fazer uma leitura psicanalítica de sua poética, tecendo um fio condutor para a compreensão de trabalhos executados no decorrer de 10 anos, com materiais diferentes, dimensões extremamente variadas e linguagens plásticas que vão da pintura, desenho, gravura à escultura. Segue metodologia que utiliza entrevistas livres gravadas no ateliê da artista, cujo material transcrito é abordado à maneira da atenção flutuante da escuta psicanalítica; uma leitura flutuante que recorta a associação livre da artista em unidades temáticas. Assim, o trabalho de pesquisa concentra-se em duas frentes: o discurso do artista e o contato com a obra, a partir da psicanálise implicada, que trabalha as manifestações singulares da obra com seu leitor e insere o inconsciente do observador no campo observado como instrumento de pesquisa, tal como se dá no campo transferencial psicanalítico. Ora, é fato que a crítica contemporânea de arte, diferentemente da moderna, que supõe o crítico como legitimador da obra e mediador desta com o público, centra seu interesse na legibilidade das obras e a participação das situações propostas pelos artistas. Exige de seu crítico, portanto, o pensar sobre sua experiência. Deste modo, como não se trata da produção de conhecimento a partir de uma hipótese a priori e sim de uma reflexão efetuada a partir das questões suscitadas no decorrer do processo e em convívio com a artista, este trabalho inscreve-se na seara crítica. E, uma vez que se trata de uma leitura que organiza sua poética em recortes que a ele conferem novos sentidos, desenvolve-se como uma estratégia curatorial do universo poético de Flávia Ribeiro.
Title in English
Through the pores of the world : a psychoanalytic reading of Flávia Ribeiros poetic
Keywords in English
Aesthetics
Art criticism
Museum curatorship
Plastic arts
Psychoanalysis
Abstract in English
This paper is the result of field research conducted on plastic artist Flávia Ribeiro and encompasses an extensive period of her career. The aim is to apply a psychoanalytic reading to her poetic, drawing a connective thread through it and thus understanding her production spanning a period of ten years, including different subjects and a broad variety of dimensions and plastic expressions, ranging from painting, drawing and engraving to sculpture. The methodology makes use of open interviews conducted in the artists studio. This material, when transcribed, is approached with the same free floating attention as utilized in psychoanalysis an open ear that divides the artists free association into separate subjects. Concentrating on two fronts: the artists discourse and contact with her work, it is sustained within implied psychoanalysis which, as can be seen in the field of transference, processes the unique manifestations of the works with their reader and inserts the observers unconscious into the observed field as a research tool. Indeed, it is a fact that contemporary reviews of art focus their interest on the legibility of the works and participation in situations proposed by artists. Critics are therefore required to think about their experience and not focus on legitimizing the work or mediating it with the public. As this paper deals with reflections on issues arising during time spent with the artist, rather than with the production of knowledge based on an a priori hypothesis, it can be considered as a review and, as it is a reading that organizes its poetic in snippets which confer new meanings, the paper evolves as a curatorial strategy for Flávia Ribeiros poetic universe.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
rea_do.pdf (6.34 Mbytes)
rea_do_publico.pdf (481.04 Kbytes)
Publishing Date
2010-02-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.