• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.47.1985.tde-10022011-162910
Document
Author
Full name
Elza Correa Granja
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1985
Supervisor
Committee
Steiner, Maria Helena Contreiras de Figueiredo (President)
Anselmo, Zilda Augusto
Witter, Geraldina Porto
Title in Portuguese
Contribuições ao estudo da leitura entre estudantes universitários: análise empírica da leitura e do uso de bibliotecas entre os alunos do curso de graduação do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo
Keywords in Portuguese
Bibliotecas Universitárias
Características do estudante
Estudantes universitários - Psicologia
Leitura
Abstract in Portuguese
Análise da leitura dos alunos de graduação- do Curso de Psicologia da Universidadee de São Paulo. O aluno/leitor constitui o objeto central da análise que tem como pano de fundo diversos contextos sociais e culturais dos quais participa. A leitura é abordada de forma abrangente, buscando-se, basicamente, as variáveis interrelaciona das em três momentos que se mostram significativos na vida do estudante universitário enquanto leitor: a leitura na sua prática acadêmica, a leitura no lazer e, por fim, os possíveis reflexos de tais experiências no uso da biblioteca do Instituto de Psicologia. A pesquisa abrange a população total de estudantes que freqüentaram aquele curso no segundo semestre de 1984. Utiliza como instrumento de coleta de dados questionário semi-estrututado, pré-codificado e apresenta análise descritiva dos dados, com base nas distribuições de freqüencia das variáveis consideradas, utilizando o pacotte estatístico BMOP. Aponta, entre outras, as seguintes características para a população analisada: a) tempo disponível para estudo e leitura individual de 11 horas semanais; b) comportamento, em relação à bibliografia recomendada para os cursos, dependente de algumas variáveis; c) leitura mais freqüente de material bibliográfico complementar a partir do 3º ano do curso; d) preferência, no lazer, pela leitura da prosa de ficção, de revistas noticiosas e de divulgação científica; e) prática freqüente da leitura no núcleo familiar em estreita relação com outras variáveis, entre outras, o nível de escolaridade dos pais; f) freqüencia de mais de uma vez por semana à biblioteca da instituição com demanda concentrada em material bibliográfico para os cursos, especialmente em português; g) utilização crescente da biblioteca da instituição à medida que avançam nas etapas do curso; h) atribuição de bom nível para o atendimento oferecido pe Ia biblioteca da instituição. O estudo procura ainda identificar o perfil do estudante de Psicologia e suas expectativas de atuação profissional e desenvolvimento cultural. A análise das diversas variáveis permite constatar que o es tudante focalizado na pesquisa mostra-se bastante influenciado por fatores psícossociais que determinam a maior ou menor presença da leitura nos vários contextos de que participam, suas preferências no lazer e o uso que faz de bibliotecas.
Title in English
Contributions to the study of reading among students: an empiricist analysis of reading among undergraduate students of psychology in the University of São São Paulo
Keywords in English
College students - Psychology
Reading
Students characteristics
University libraries
Abstract in English
An analysis of Reading among undergraduate students of Psychology at the University of são Paulo. The student/reader constitutes the central object of the analysis which has at its base several social and cultural aspects the student has experienced during his 1ifetime. Reading is approached taking into consideration, basically, the varied interrelationship in three different moments which shows significantly in the life of the university student as a reader: academicreading, leisure reading and, finally, possible reflexes of these experiences in the use of the 1ibrary of the Institute of Psychology as well as other libraries. The research covers the total student population attending that course in the second semester of 1984 and uses a semistructured, pre-coded questionnaire as a data collecting means including a descriptive analysis of this same data based on the distribution of frequency of the variables taking into consideration applying statistical package BMDP. The fol1owing main characteristics surface as pertinent to this student population: a) e1even weekly hours dedicated to individual study and reading; b) attitude in relation to the courses recommended bibliography depending on some variables; c) more frequent reading of complementing bibliographical material from third grade onwards; d) preference, as far as leisure reading is concerned, for fiction, news and scientific pub1ications; e) frequent practi-ce of reading at home strictly related to others variables, such as parent's level of education; f) more than once a week attendance to the institution's library with great demand of bibliographical material related to the various courses, particularly in the portuguese language; g) crescent use of the institution's library as they advance in their courses; h) good appreciation given by the students referring' to the services rendered by the institution's library. This study also tries to identify the psychology student's profile and their expectations as to professional life and cultural development.Analysis of the variables allows to state that the student in view is very much influenced by psyco-social factors that determine their greater or lesser use of reding in their various activities, their leisure reading preferences and the use they make of libraries in general.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
granja_me.pdf (6.63 Mbytes)
Publishing Date
2011-02-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.