• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.47.2014.tde-08042015-163525
Document
Author
Full name
Tatiana Alves Cordaro Bichara
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Scarcelli, Ianni Regia (President)
Cedeño, Alejandra Astrid León
Fernandes, Maria Inês Assumpção
Schmidt, Maria Luisa Sandoval
Teixeira, Ricardo Rodrigues
Title in Portuguese
"Dança para todos": cartografias de experiências artísticas da oficina de dança e expressão corporal como lugar-ponte
Keywords in Portuguese
Corpo sem órgãos
Oficina de dança e expressão corporal
Práticas antimanicomiais
Produção
Promoção de saúde
Resistência
Abstract in Portuguese
O objetivo deste trabalho é compreender o que a Oficina de Dança e Expressão Corporal produz em seu entorno, pelos territórios por onde passa e nos sujeitos que a vivenciam no espaço da cidade. Como objetivo específico, sistematiza a metodologia desenvolvida nos encontros da Oficina de Dança e Expressão Corporal como uma possibilidade de atuação que prioriza a arte da dança com finalidade artística, em grupo aberto e heterogêneo, de forma pública e gratuita. Como método, opta pelo uso de narrativas (Benjamin, 1994) de vivências da pesquisadora como coordenadora e dançarina da Oficina e da transcrição de depoimentos/testemunhos oferecidos pelos participantes do grupo. Deleuze e Guattari (2010) apresentam-se como importantes interlocutores para fundamentar a leitura cartográfica dessa história e o registro que subsidiou a postura indagativa e reflexiva sobre o que se cria, no processo em andamento da Oficina de Dança e Expressão Corporal, a qual foi tratada neste estudo como lugar-ponte para o sujeito/grupo transitar pelos polos institucionais e abrir passagens, em devir subjetivo e territorial, para além deles. A contribuição da filosofia de Espinosa (2009) mostra-se relevante à dimensão analítica deste trabalho, a qual permitiu a identificação de cinco eixos reflexivos acerca do que pode produzir a Oficina. São eles: singularidade, intensidade, expansão, dança para todos e trabalho para a subjetivação, os quais puderam ser compreendidos como caminhos para promoção de saúde no campo das práticas antimanicomiais
Title in English
"Dance for All" : cartographies of artistic experiences of the dance and body expression workshop as bridge-place
Keywords in English
Anti-asylum practices
Body without organs
Dance and body expression workshop
Health promotion
Production
Resistance
Abstract in English
The objective of this work is to understand what the Dance and Body Expression Workshop produces in its surroundings, in the territories where it passes and in the people who experience it in the city space. As specific objective, systematize the methodology developed in the meetings of the Dance and Body Expression Workshop as a possibility of action that prioritizes the art of dance with artistic purpose, in an open and heterogeneous group, in a public way, free of charge. As method, chose the use of narratives (Benjamin, 1994) of experiences of the researcher as coordinator and dancer of the workshop and the transcription of statements/testimonies offered by the participants of the group. Deleuze and Guattari (2010) present themselves as important interlocutors to substantiate the cartographic reading of this story and the record that supported the questioning and reflective stance on what is created in the ongoing process of the Dance and Body Expression Workshop, which was treated in this study as a bridge place for the person/group to transit through the institutional centers and to open passages, in a subjective and territorial change, to go beyond them. The contribution of the philosophy of Espinosa (2009) shows to be relevant to the analytic dimension of this work, which allowed the identification of five reflective axes concerning what the Workshop can produce. They are: uniqueness, intensity, expansion, dance for all and work for the subjectification, which could be understood as pathways to the production of health in the field of the anti-asylum practices
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
bichara_do.pdf (58.13 Mbytes)
Publishing Date
2015-04-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.