• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.47.2008.tde-16122008-161154
Document
Author
Full name
Lidia Rodrigues Schwarz
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Leite, Therezinha Moreira (President)
Freitas, Laura Villares de
Gavião, Ana Clara Duarte
Giglio, Joel Sales
Rosa, Jose Tolentino
Title in Portuguese
EnvelheSer: a busca do sentido da vida na terceira idade. Uma proposta de psicoterapia grupal breve de orientação Junguiana
Keywords in Portuguese
Envelhecimento
Psicologia Junguiana
Psicoterapia Breve
Psicoterapia de Grupo
Teste de Rorschach
Abstract in Portuguese
Atualmente já podemos nos considerar um país de meia-idade. O Brasil até 2025 será o sexto país do mundo com maior população idosa, e a maioria dos estudos aponta a importância da estimulação de um envelhecimento autônomo e com independência. As pesquisas sobre psicoterapia grupal e de tempo limitado, a partir do enfoque da Psicologia Analítica, são restritas e a nossa realidade sociocultural exige que delineemos novas modalidades de atendimento que sejam eficazes e, ao mesmo tempo, acessíveis para nossa população, especialmente a idosa. Esta tese visa propor uma nova modalidade de aplicação da Psicologia Analítica a Psicoterapia Breve em Grupo com idosos e verificar os seus benefícios. Participou da pesquisa um grupo de sete idosos, com idade variando entre 60 e 70 anos, sendo um homem e seis mulheres, alunos de uma Universidade Livre da Terceira Idade da região do ABC. Foram realizadas entrevistas diagnósticas semi-estruturadas individuais, e o Método de Rorschach foi aplicado na forma de teste-reteste, antes do processo terapêutico e após este, visando avaliar tanto a evolução de cada participante idoso como a do grupo. O processo terapêutico consistiu em dez sessões, e mais uma de follow up após três meses do término. O foco delimitado foi a auto-estima e alguns recursos foram utilizados durante as sessões, tais como, recursos expressivos (desenhos), material onírico e relaxamento. As imagens que emergiram foram abordadas de forma imagética, não-interpretativa. A análise dos resultados do Rorschach do sujeito coletivo apontou para a existência de benefícios significativos do processo psicoterápico grupal breve, tais como: maior controle da ansiedade, redução do nível de crítica e do nível de ansiedade e de medo associados às relações interpessoais, o não reaparecimento de conteúdos relacionados à impulsividade e ao descontrole, controle emocional mais eficaz sem prejuízo das manifestações emocionais mais espontâneas, uma afetividade mais viva, com maior abertura para o contato com o outro. Alguns indicadores, que 13 envolvem mudanças estruturais profundas, não sofreram alteração após a intervenção, o que sugere que só um processo analítico poderia atingi-los. Foi possível observar que a Psicoterapia Grupal Breve desenvolvida favoreceu o crescimento psicológico de cada participante idoso e do grupo, a estruturação do self relacional e do self grupal, a ampliação da consciência e ativou o desenvolvimento do processo de individuação.
Title in English
Growingolder - the search for the life meaning in the third-age. A proposal for brief group psychotherapy of junguian psychology.
Keywords in English
Aging
Brief Psychotherapy
Group Psychotherapy
Junguian Psychology
Rorschach Test
Abstract in English
Nowadays, we can already be considered a middle-age country. Until 2025, Brazil will be the 6th country in world regarding elder population, and most studies point out the importance of stimulating an independent and autonomous aging. Researches about group psychotherapy within delimited time frame, from Analytical Psychology point of view, are restricted, and our socio-cultural reality demands that we outline new modalities of attendance that can be both efficient and accessible for our population, specially the elder. This thesis objective is to propose a new modality of Analytical Psychology application Brief Group Psychotherapy with the elder and verify its benefits. Took part in this research a group of seven elderly, ages from 60 to 70, one man and six women, students of Universidade Livre da Terceira Idade in ABC São Paulo. Individual semi-structured diagnostic interviews were made and Rorschach Method was applied as test-retest form, before and after the therapeutic process. The goal was to verify both each participant evolution as well as the whole group evolution. The therapeutic process was composed by ten sessions and an extra follow up session, three months after the process end. The delimited focus was self-esteem and some resources were used during the sessions, such as expressive resources (drawings), dreams material and relaxing. The images that emerged were approached in a non-interpretative imagetic way. The Rorschach analysis from group subject pointed out to the existence of significant benefits of the brief group psychotherapy process, such as: better anxiety control, reduction of criticism levels and the anxiety and fear levels related to interpersonal relationships, non-emergence of contents related to impulsivity and lack of control, a more effective emotional control with no damage of more spontaneous emotional manifestations, more vivid affectivity, with more opening for contact with others. Some indicators, which involves deep structural changes, did not suffer modifications after the intervention, what suggests that only an Analytical process could affect it. It was possible to observe that the Brief Group Psychotherapy developed helped the psychological growth of each elderly participant and the group, the framing of relational self and group self, the amplification of consciousness and activated the development of individuation process.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
schwarz_do1.pdf (1.05 Mbytes)
schwarz_do2.pdf (4.12 Mbytes)
Publishing Date
2009-02-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.