• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.47.2010.tde-16072010-103754
Document
Author
Full name
Susan Meire Mondoni
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Assumpcao Junior, Francisco Baptista (President)
Messas, Guilherme Peres
Rigonatti, Sergio Paulo
Title in Portuguese
Inventário Júnior de Temperamento e Caráter de Cloninger (JTCI) para crianças de 9 a 13 anos: um estudo de validade e uma proposta de versão adaptada para o português
Keywords in Portuguese
Crianças
Inventário de temperamento e caráter
Personalidade
Validade do teste
Abstract in Portuguese
O presente trabalho tem como objetivos um estudo de validade e a proposta de uma versão adaptada para o Português do Inventário de Temperamento e Caráter, desenvolvido por Cloninger para crianças (JTCI). Este instrumento avalia a personalidade da criança sob o ponto de vista do modelo dimensional de Cloninger, que propõe quatro dimensões para temperamento (busca de novidades, evitação de danos, dependência de recompensa e persistência) e três dimensões para caráter (auto-diretividade, cooperatividade e auto-transcendência). O JTCI é um instrumento de auto-preenchimento e que contém 128 perguntas, adaptadas à faixa etária de 9 a 13 anos. População estudada: crianças entre 9 e 13 anos (n = 188), regularmente matriculadas no ensino fundamental dos setores público e privado de ensino do Estado de São Paulo. Análise dos dados: Análise da estrutura interna do teste, através da verificação da consistência interna dos traços de temperamento e de caráter com as questões que compõem o instrumento, através do cálculo do coeficiente Alpha de Cronbach e da análise fatorial (pacote estatístico SPSS 12.0 for Windows). Resultados: após a análise estatística, verificou-se que muitos itens apresentavam baixas correlações com suas variáveis, o que interferia no poder do teste. A retirada de 36 itens que apresentavam baixa correlação com suas respectivas variáveis possibilitou que novos valores de correlação fossem obtidos, aumentando-se assim a consistência interna dos domínios avaliados e confirmando o poder do teste. Conclusão: uma versão válida e adaptada para o Português é proposta, com 92 itens
Keywords in English
Children
Personality
Temperament inventory
Test validity
Abstract in English
The current work focuses on a validity study and the proposal for an adapted version to Portuguese of the Junior Character and Temperament Inventory, developed by Cloninger for children. This instrument evaluates the childs personality through Clonigers dimensional model, which proposes four temperament dimensions (novelty seeking, harm avoidance, reward dependence and persistence) and three character dimensions (self-directedness, cooperativeness, and self-transcendence). The Inventory is a self-report document containing 128 questions adapted to children aged 9-13 years. Sample: children aged 9-13 years (n=188), regularly enrolled in the State of São Paulos private and public primary and secondary schools. Data analysis: Tests internal structure analysis, through internal consistency check of temperament and character traits using the questions within the document by the Cronbach alphas and the factorial analysis (statistical analysis software SPSS 12.0 for Windows). Results: After statistical analysis, it was verified that several items showed low correlations with their respective variables, which interfered with the tests power. After removing 36 items which presented low correlation with their variables, new correlation values were obtained, enhancing the internal consistency of evaluated domains and confirming the tests power. Conclusion: a valid and adapted version to Portuguese is proposed, with 92 items
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
mondoni2_me.pdf (79.39 Kbytes)
mondoni_me.pdf (3.61 Mbytes)
Publishing Date
2010-10-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.