• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
Document
Auteur
Nom complet
Gisele Cristiane Senne de Moraes
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2019
Directeur
Jury
Coelho Junior, Nelson Ernesto (Président)
Carvalho, Maria Teresa de Melo
Castanho, Pablo de Carvalho Godoy
Molin, Eugênio Canesin Dal
Titre en portugais
Do recalque originário aos signos de percepção: contribuições de Silvia Bleichmar à psicanálise
Mots-clés en portugais
Clínica psicanalítica
Laplanche
Psicanálise
Recalque originário
Signos de percepção
Resumé en portugais
Nesta dissertação são apresentadas duas contribuições originais de Silvia Bleichmar em relação a Laplanche: recalque originário e signos de percepção. Partindo das observações de Laplanche sobre a ideia freudiana que considera o inconsciente fundado pelo recalque originário, Silvia Bleichmar ampliou o conceito, produzindo importantes contribuições em comparação ao pensamento freudiano e laplancheano. A autora articulou o recalque originário com os destinos pulsionais anteriores ao recalque, tornando-o um conceito metapsicológico passível de ser observado clinicamente, sobretudo na clínica de crianças. O recalque originário, em Silvia Bleichmar, longe de ser um processo mítico em algum momento, aproxima-se da ideia freudiana de recalque propriamente dito. Para Bleichmar, tal como em Freud, o recalque originário extrai sua força inicial de contrainvestimentos. No entanto, a autora entende que estes contrainvestimentos seriam originados no outro, pela interdição ao autoerotismo infantil. Outra importante contribuição da autora para a psicanálise foi sua conceituação sobre signos de percepção, tradução para a expressão alemã Wahrnehmungszeichen (Wz), usada por Freud em seu modelo de aparelho psíquico apresentado na Carta 52 a Fliess. Laplanche questiona se o termo Zeichen deveria ser entendido como signos ou indícios, fazendo sua escolha pela palavra signos. Para este autor, os signos de percepção se equivalem às mensagens enigmáticas, portanto, seriam portadores de mensagens. Silvia Bleichmar entende que Zeichen seriam indícios, pegadas, marcas, vestígios, huellas (em espanhol), dando ênfase ao caráter indiciário dos signos de percepção. A autora partiu da concepção de Charles S. Peirce sobre signos indiciários para articular sua própria concepção de signos de percepção. Para a autora, estes seriam as primeiras inscrições pulsionais que podem permanecer no psiquismo como arcaico se não transcritas ou as inscrições advindas de traumatismos severos, a qualquer momento, que ficam igualmente sem possibilidade de transcrição no psiquismo. Assim, o arcaico seria formado pelos signos de percepção que permanecem sem transcrições enquanto o originário seria o conteúdo do inconsciente originariamente recalcado
Titre en anglais
From primal repression to perceptual signs: Silvia Bleichmars contributions to psychoanalysis
Mots-clés en anglais
Laplanche
Perceptual signs
Primal repression
Psychoanalyses
Psychoanalytic clinic
Resumé en anglais
Two original Silvia Bleichmars contributions to Laplanche are presented in this essay: the primal repression and the perceptual signs. Stemming from Laplanches observations on the Freudian conception that considers the unconscious founded by the primal repression, Silvia Bleichmar expanded the concept, producing important contributions in comparison to the Freudian and the Laplanchean lines of thought. The author connected the primal repression to the Freudian destinies of the drive (instinct) existing prior to repression, which made it a metapsychological concept subject to clinical observation, most of all in the work with children. In Silvia Bleichmars thinking, far from being a mythical process at some point, the primal repression is close to the Freudian idea of repression itself. To Bleichmar, as well as to Freud, the primal repression extracts its initial strength from anticathexes. Nevertheless, the author believes that these anticathexes stem from the other through the interdiction of child auto-erotism. Another important contribution of the author to psychoanalysis was her conceptualization of perceptual signs, which is a translation of the German expression Wahrnehmungszeichen (Wz), used by Freud in his model of psychic apparatus presented in the Letter 52 to Fliess. Laplanche questions if the term Zeichen should be understood as signs or indexes, preferring the word signs. For him, the perceptual signs are equivalent to the enigmatic messages, therefore they would be message carriers. Silvia Bleichmar believes that Zeichen are indexes, footprints, marks, vestiges, huellas (in Spanish), emphasizing the indexing character of the perceptual signs. Therefore, deriving from Charles S. Peirces conception of indexing signs, the author built her own conception of perceptual signs. For her, these would be the first drive inscriptions that may remain in the psyche as archaic if not transcript, as well as the inscriptions stemming from severe trauma, at any point, which equally remain without transcription in the psyche. Hence, the archaic would be composed by the perceptual signs that remain without transcriptions whereas the primal would be the content of the primally repressed unconscious
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
moraes_me.pdf (1.20 Mbytes)
Date de Publication
2019-09-11
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2019. Tous droits réservés.