• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.47.2009.tde-09122009-090950
Document
Author
Full name
Ernesto Rene Sang
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Bussab, Vera Silvia Raad (President)
Mauro, Patricia Izar
Migliavacca, Eva Maria
Moura, Maria Lucia Seidl de
Queiroz, Renato da Silva
Title in Portuguese
Estilos de apego e bem-estar psicológico em adolescentes colegiais: influência de gênero e etnia (oriental vs ocidental)
Keywords in Portuguese
Adolescentes
Ansiedade social
Comportamento de apego
Depressão
Identidade étnica (oriental e ocidental)
Abstract in Portuguese
Investigamos a configuração dos vínculos de apego em função de etnia e de gênero. Baseados na teoria do apego que aponta a influência do contexto sócio-afetivo no desenvolvimento dos diversos estilos de apego assim como a relação significativa destes com bem-estar psicológico (indicados por sinais de depressão e fobia social), supusemos que a formação do modelo interno de si (dimensão essencial na definição dos estilos de apego) poderia estar relacionada à etnia, através dos modos de criação. A amostra foi composta por 328 colegiais (203 do sexo masculino e 125 do sexo feminino) com idade média de 15 anos, dos quais 101 tinham pais de origem oriental (chinesa, japonesa ou coreana) e 227 de origem ocidental. Foi constatado efeito da etnia quanto ao modelo interno de si, com predominância de modelo de si positivo nos ocidentais (subjacentes aos estilos seguro e rejeitador) e negativo nos orientais (estilos preocupado e medroso). Em relação a bem-estar psicológico em termos de indicadores de depressão e fobia social foi significativa a relação de depressão com os estilos de apego medroso e preocupado (modelo de si negativo), sendo mais freqüente a indicação de depressão nos participantes ocidentais do que nos orientais (principalmente nas meninas ocidentais rejeitadoras). Encontramos também relações significativas de fobia social com o modelo de si positivo (estilos de apego seguro e rejeitador) principalmente nos meninos, para ambas as etnias; no entanto, tal efeito não foi suficiente em termos de gerar fobia social num nível considerado de importância clínica. Nossa pesquisa apontou correlação negativa significativa entre depressão e confiança em relação aos pais e positiva entre depressão e distanciamento (afetivo) dos pais. No conjunto, esses resultados confirmam algumas informações sobre depressão e fobia na 13 adolescência. As diferenças nos modos de criação parecem ter afetado, nas duas sub-amostras pesquisadas, o modelo de si, a comunicação com pais e a interação com amigos. Nossos resultados destacam a predominância do contexto familiar de criação para a formação do modelo de si, sobre o contexto social mais geral; indicando a importância de considerar o impacto da orientação cultural, seja para a independência nas culturas ocidentais, seja para a interdependência nas culturas orientais, sobre o desenvolvimento dos indivíduos. Os resultados obtidos sugerem uma interação complexa entre modos de criação/etnia, gênero, estilo de apego e bem-estar psicológico. Os resultados permitem também uma compreensão menos ingênua das categorias de estilo de apego, apontando que a dimensão modelo de si evidencia as influências da maneira de se relacionar dos adolescentes, que afeta o seu ajustamento psicossocial. A conjugação dos estilos de apego com os indicadores de bem estar psicológico também permitiu aprofundar a compreensão do significado dos estilos de apego nos dois grupos culturais pesquisados.
Title in English
Styles of attachment and well-being in highschool students: influences of Gender and Ethnic (Eastern vs. Western)
Keywords in English
Adolescents
Attachment behavior
Ethnic identity
Major depression
Social anxiety
Abstract in English
Theory of attachment emphasizes not only the influence of the social-affective context on the development of different styles of attachment but also its contribution to the ways people achieve a sense of well-being (Armsden & Greenberg, 1987) particularly during adolescence. Supposedly the different ethnic background would determine different styles of parenting and, as a consequence, different styles of attachment relationships (secure, dismissing, fearful and preoccupied, as Bartholomew & Horowitz (1991), classified) in their adolescent offspring. This study investigated the influence of ethnic background and gender on the configuration of attachment relations in a sample consisting of 328 high-school students (203 males and 125 females), ranging from 14 to 15 years of age, all from middle-class families. The participants were divided into two groups: one group with 101 students whose parents had Asian background (Chinese, Japanese and Korean) and the other group (227) whose parents were from western-brazilian background. Ethnic background had significant effect on model of self, one of the dimensions underlying the style of attachment relations. For western-Brazilian such model of self has been mostly positive, associated wih the secure and dismissing attachment style. Regarding Asian subjects, a predominance of negative model of self has been found, associated with the preoccupied and fearful style of attachment. Concernig psychological well-being, which informs about depressive traits and social phobia, it has been revealed a significant association between depression and the fearful and preoccupied style, associated with negative model of self, mainly for Brazilian subjects, 15 particularly for girls with dismissing attachment style. Participants from Asian background showed less signs of depression. For male participants from both ethnic background we found a positive correlation between social phobia and positive model of self (associated with secure and dismissing attachment). Nevertheless, scores on social phobia did not reach a significant clinical level. Our study revealed significants indications for depression: a negative association between depression and trust concerning parents, as well as a positive one between depression and withdrawal from parents. Such results confirmed some data on depression and social phobia in adolescence. It seems that the differences on parenting have important influence on the shaping of the model of self, as well as on communication with parent and on relationships with peers in both ethnic groups. Such influence reinforces the impact of the cultural orientation on the development of individuals, be it the independence orientation on western culture or the interdependence orientation on non-western culture as Markus & Kitayama (1991) had describied. Our results suggest a complex interaction between parentig practices, ethnic influence, gender, attachment relations and well-being. Taking into account this complex interaction allows a less naïve understanding of the different styles of attachment. The shaping of the model of self as affected by cultural factors involved in parentig practices, influences the way adolescents relates to others and, as a consequence, his/her psychological adjustment. Articulating styles of attachment, working model of self and the signals of psychological well-being made possible a deeper understanding of the meaning of attachment relations on both cultural groups.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
TeseSANG.pdf (491.26 Kbytes)
Publishing Date
2009-12-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.