• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.47.2013.tde-30082013-162532
Document
Author
Full name
Anna Carolina Muller Queiroz
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Leme, Maria Isabel da Silva (President)
Barrera, Sylvia Domingos
Paula, Fraulein Vidigal de
Title in Portuguese
As concepções de leitura envolvidas nos programas infantis de televisão
Keywords in Portuguese
Alfabetização
Construtivismo
Psicologia Cognitiva
Psicologia Escolar
Televisão
Abstract in Portuguese
A presente pesquisa identificou as concepções de leitura em programas televisivos que manipulam oral e visualmente a linguagem em português voltados ao público infantil de 0 a 7 anos de idade veiculados na programação televisiva da cidade de São Paulo e em DVDs vendidos em lojas de porte nacional. Pesquisaramse os programas de televisão voltados ao público infantil por meio da programação dos canais transmitidos na cidade de São Paulo e identificaram-se os DVDs infantis vendidos nas lojas virtuais Americanas.com e Submarino.com. Informações para identificação da manipulação da linguagem oral e visual em português e sobre a produção dos programas infantis foram levantadas no site de televisão de veiculação do mesmo e no caso de DVDs, no site de vendas. Dos 211 programas veiculados na televisão gratuita e paga e aproximadamente dos 2000 títulos de DVDs levantados que são voltados ao público infantil, apenas 1 programa de televisão e 2 séries de DVDs apresentaram manipulação visual e oral da linguagem em português. Estes programas foram analisados com base nas duas principais concepções teóricas de leitura Construtivista e da Psicologia Cognitiva, identificando-se em seu conteúdo a presença de uma ou dessas duas (mista) concepções. O programa de televisão Vila Sésamo, de acordo com sua produtora é baseado nas concepções da Psicologia Cognitiva, dado que foi confirmado por meio desta pesquisa. As séries Galinha Pintadinha e Xuxa só para baixinhos apresentaram a manipulação visual em português no formato de legendas, estilo close caption. Apresentaram concepção mista de leitura os 3 volumes do DVD Galinha Pintadinha e os volumes 4 a 11 da série Xuxa só para baixinhos. Os volumes 1 a 3 de Xuxa só para baixinhos apresentaram concepção construtivista de leitura. As produtoras de Galinha Pintadinha e Xuxa só para baixinhos não descrevem se utilizaram alguma concepção de leitura para a criação dos programas. Conclui-se que a programação infantil com manipulação visual da linguagem em português é escassa e que apenas a produtora do programa Vila Sésamo identifica a concepção de leitura utilizada para sua criação com intuito de auxiliar o desenvolvimento de habilidades necessárias à aquisição de leitura pelas crianças
Title in English
The conceptions of reading on children television shows
Keywords in English
Cognitive Psychology
Construtivism
Educational Psychology
Literacy
Television
Abstract in English
This research identified the conceptions of reading in television programs that manipulate oral and visual language in Portuguese geared to children 0-7 years of age aired on television programming in the city of São Paulo and through DVDs sold in national scale stores. Television programs focused on children were surveyed through the schedule program of channels transmitted in São Paulo and identified through the DVDs for children that were sold in virtual stores "Americanas.com" and "Submarino.com." Information identifying the manipulation of visual and oral language in Portuguese on the production of children's programs were surveyed on site serving the television and in the case of DVDs, the sales site. Of the 211 programs available on free and cable television and the 1906 DVD titles that were surveyed that are directed to children, only 1 television show and 2 DVDs series demonstrated manipulation of visual and oral language in Portuguese. These programs were analyzed based on the concepts of constructivist and cognitive psychology reading literature and its contents was identified in the presence of one or two of these (mixed) conceptions. The television program "Sesame Street," according to its producer is based on the concepts of Cognitive Psychology, as was confirmed by this research. The series "Galinha Pintadinha" and "Xuxa só para baixinhos" presented visual manipulation of Portuguese on subtitles format, style "closed captioning". The 3 volumes of the DVD "Galinha Pintadinha" and volumes 4 - 8 of the series "Xuxa só para baixinhos" showed mixed concepts of reading. Volumes 1-3 and 9-11 of "Xuxa só para baixinhos" presented constructivist conception of reading. The producers of "Galinha Pintadinha" and "Xuxa só para baixinhos" did not report if there was any conception of reading basing the creation of the programs. We conclude that tv show programing for children with oral and visual manipulation of language in Portuguese is scarce. It was verified also that only the producer of the program "Sesame Street" identifies the conception of reading basing its creation which is assisting the development of skills necessary reading acquisition by children
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
queiroz_me.pdf (1.58 Mbytes)
Publishing Date
2013-09-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.