• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.47.2017.tde-24042017-165501
Document
Author
Full name
Lia Cazumi Yokoyama Emi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Kohatsu, Lineu Norió (President)
Dias, Marian Ávila de Lima
Maia, Shirley Rodrigues
Title in Portuguese
A inclusão de alunos com surdocegueira na rede municipal de ensino de São Paulo: relatos de profissionais especializados
Keywords in Portuguese
Educação inclusiva
História oral
Surdocegueira
Abstract in Portuguese
A presente dissertação tem como objetivo geral propiciar uma reflexão sobre as mudanças na educação a partir do olhar de profissionais especializados da Rede Municipal de Ensino de São Paulo que atuaram na inclusão de alunos com surdocegueira. Os objetivos específicos eram: pontuar elementos das histórias de vida das colaboradoras que participaram da pesquisa e sobre a sua atuação profissional, principal-mente na EMEBS; problematizar as escolhas e ações durante o exercício de sua profissão, visando com-preender seu olhar sobre o objetivo da educação; analisar os relatos dessas profissionais sobre as mu-danças metodológicas, buscando reunir informações sobre esse processo. As questões que nortearam o estudo foram: Como se deu a chegada de alunos com surdocegueira nessas unidades? O que essa che-gada causa nos professores especialistas? Como compreender a educação especial em uma perspectiva inclusiva, frente a uma escola bilíngue para Surdos? Qual o papel dos profissionais envolvidos nesse processo e qual a relevância de um espaço especializado? Optou-se pela abordagem qualitativa e as fontes primárias para a realização da pesquisa foram as histórias de vida de quatro colaboradoras, todas mulheres, todas da mesma unidade educacional. A coleta foi feita por meio de entrevistas orais e os critérios utilizados para a escolha das participantes foram: profissionais que atuassem ou tivessem atu-ado nas EMEBS; que soubessem Libras; que tivessem atuado direta ou indiretamente na inclusão de alunos com surdocegueira nessas unidades; e que tivessem interesse em contribuir, voluntariamente, com o estudo. Após da realização das entrevistas, todo o material em áudio foi transcrito, mas apenas parte das informações foram utilizadas em uma discussão que teve como base teórica as obras de Arendt, Adorno e Horkheimer. Foi possível propor e aprofundar algumas reflexões sobre a educação a partir da inclusão de alunos com surdocegueira. Pudemos constatar que a chegada desses alunos provocou, em um primeiro momento, resistência por parte de alguns profissionais. Entretanto, ações coletivas garan-tiram a entrada e a permanência desses alunos, com qualidade, na rede municipal de ensino. As reflexões seguiram duas categorias de análise: a concepção de educação dessas profissionais especializadas e a questão de como a ideia de normalidade comparece na EMEBS. Foi possível propor palavras-síntese para representar o olhar dessas educadoras: direito, acolhimento, respeito e responsabilidade. A soma desses diferentes olhares propiciou a inclusão, libertando esta palavra de sua origem etimológica, que remete à ideia de clausura. A reestruturação das EMEBS, a opção pelo exercício da profissão na rede pública e as experiências passadas dessas educadoras, favoreceram o estabelecimento de um repertório que permitiu a formulação de respostas novas. Foi possível perceber que a EMEBS é um lugar que tem estabelecido teias de relações, não apenas com outros profissionais da rede municipal de ensino, como também com pessoas da Comunidade Surda e pessoas com surdocegueira adultas, constituindo-se como um espaço bicultural. Essa reflexão passou a apresentar-se como chave para a compreensão da perspec-tiva inclusiva. Este trabalho também buscou registrar uma versão que se afasta do discurso do fracasso da educação pública
Title in English
The inclusion of students with deafblindness in the municipal school system of São Paulo: specialized professionals narratives
Keywords in English
Deafblindness
Inclusive education
Oral history
Abstract in English
The general objective of the present dissertation is to propitiate a reflection on the changes in education from the view of specialized professionals who took part in the process of the inclusion of students with deafblindness in the municipal education network of São Paulo. Its specific goals are to point out the cooperators life history and their professional performance, especially in the EMEBS (Municipal School of Bilingual Education for the Deaf); question their choices and actions as professionals, in order to comprehend how they understand education; analyze their stories on the methodological changes, trying to gather information about this process. The guiding questions of this study were: How do the students with deafblindness get to these educational units? What do their arrival cause in the specialized profes-sionals? How can we understand the special education in an inclusive perspective, facing a bilingual school for the Deaf? What is the involved professionals role and whats the importance of a specialized space? Weve chosen the qualitative approach and the primary sources for the execution of the research were the life histories of four cooperators, all women, all from the same educational unit. The collection was done through oral interviews and the criteria for the selection of the participants were: professionals who work or had worked in the EMEBS; who knew Libras; who had worked directly or indirectly in the inclusion of students with deafblindness in these units; and who had the interest to contribute, vol-untarily, with this study. After recording the interviews, all the audio material was transcribed, but only part of the information was used in a discussion that had as a theoretical basis the studies of Arendt, Adorno and Horkheimer. It was possible to propose and to deepen some of the ideas related to the education from the inclusion of students with deafblindness. We could ascertain that the arrival of these students caused, in a first moment, resistance of some of the professionals. However, collective actions guaranteed the entrance and the permanence of these students, with quality, in the municipal education network. The reflections followed two categories of analyses: the notion of education of the specialized professionals and the question of how the idea of normality is present in the EMEBS. It was possible to propose some synthesis-words to represent the point of view of these educators: right, welcoming, respect and responsibility. The sum of these different views fostered the inclusion, making this word get free from its etymological origin, that refers to the idea of enclosure. In the very structure of the EMEBS, the option to work as a professional in the public schools, and the past experiences of these educators, promoted the establishment of a repertoire that enabled the shaping of new answers. With the reflections, it was possible to comprehend that the EMEBS are places where a web of relations are being settled, not only with other professionals of the municipal education network, but also with adult people from the Deaf Community and adult persons with deafblindness, arising as a bicultural space. These thoughts became a key for the comprehension of the inclusive perspective. This research aimed to register a version that gets apart from the failure discourse of public education
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
emi_corrigida.pdf (2.14 Mbytes)
Publishing Date
2017-04-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.