• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.47.2018.tde-23082018-160632
Document
Author
Full name
Júlia Maria Migot
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Paula, Fraulein Vidigal de (President)
Correa, Jane
Hernandes, Maria Célia Pereira Lima
Leme, Maria Isabel da Silva
Resende, Briseida Dogo de
Title in Portuguese
Desenvolvimento da consciência morfológica e o seu papel no vocabulário, na leitura e na escrita
Keywords in Portuguese
Consciência morfológica
Desenvolvimento metalinguístico
Escrita
Leitura
Vocabulário
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa tem como objetivo principal investigar o desenvolvimento da consciência morfológica e o seu papel na ampliação do vocabulário, das habilidades de leitura e de escrita. Para contemplar este objetivo, foi realizado um programa de intervenção em consciência morfológica baseado na sensibilização em morfemas e em estratégias de formação de palavras. Participaram da pesquisa 44 alunos do 3º ano escolar de uma escola pública da cidade de São Paulo. Era esperado que a intervenção produzisse um efeito na habilidade dos alunos do grupo experimental na resolução das tarefas de consciência morfológica (tarefa de Produção de Neologismo, Analogia de Palavras, Derivação em Contexto), vocabulário (Tarefa de Definição), compreensão na leitura de texto (teste de Cloze), fluência de leitura (tarefa de LUMP) e escrita de palavras (tarefa de Ditado). Além disso, era esperado observar um fortalecimento da relação entre a consciência morfológica e as outras variáveis psicolinguísticas incluídas na pesquisa. Em termos de resultados, verificou-se a ampliação da consciência morfológica derivacional, no trato tanto de prefixos, quanto sufixos ao longo do tempo. Este desenvolvimento foi ainda mais expressivo nas crianças do grupo experimental, comparado ao controle. O impacto positivo e significativo do programa de intervenção em consciência morfológica ocorreu principalmente sobre as variáveis que mediam este conhecimento. Além disso foi investigado o papel da consciência morfológica para a ampliação das habilidades em vocabulário, leitura e escrita sendo atestado apenas para a primeira. Com isso, destaca-se especialmente o valor da intervenção em potencializar o desenvolvimento da consciência morfológica na reflexão e produção de palavras por crianças ao final do ciclo de alfabetização
Title in English
Development of morphological awareness and its role in vocabulary, reading and writing
Keywords in English
Metalinguistic development
Morphological awareness
Reading
Vocabulary
Writing
Abstract in English
This research aims to investigate the development of morphological awareness and its role in expanding vocabulary, reading and writing skills. In order to contemplate this objective, a morphological awareness intervention program based on sensitization in morphemes and word formation strategies was carried out. The study included 44 students from the 3rd year of a public school in the city of São Paulo. It was expected that the intervention would have an effect on the ability of students in the experimental group to solve tasks of morphological awareness (task of Neologism Production, Analogy of Words, Derivation in Context), vocabulary (Definition Task), reading comprehension (Cloze test), reading fluency (LUMP task) and word writing (dictation task). In addition, it was expected to observe a strengthening of the relationship between the morphological awareness and the other psycholinguistic variables included in the research. In terms of results, there was an increase in derivational morphological awareness, in the treatment of both prefixes and suffixes over time. This development was even more significant in the children of the experimental group compared to control. The positive and significant impact of the intervention program on morphological awareness occurred mainly on the variables that measure this knowledge. In addition, the role of morphological awareness for the expansion of vocabulary, reading and writing abilities was attested only to the former. Thus, the value of intervention in enhancing the development of morphological awareness in the reflection and production of words by children at the end of the literacy cycle is particularly noteworthy
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
migot_corrigida.pdf (2.03 Mbytes)
Publishing Date
2018-08-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.