• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.47.2020.tde-21022020-115356
Document
Author
Full name
Gabriel Katsumi Saito
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Kohatsu, Lineu Norió (President)
Dias, Marian Ávila de Lima
Giovinazzo Junior, Carlos Antonio
Title in Portuguese
Por que clamam por uma escola livre de doutrinação política, sexual e ideológica? Um estudo dos tabus sobre o magistério e da ideologia da racionalidade tecnológica
Keywords in Portuguese
Adesão à ideologia
Doutrinação
Escola sem partido
Neutralidade
Tabus do magistério
Abstract in Portuguese
Nos últimos anos, é perceptível o clamor por uma escola livre de doutrinação - representado pela iniciativa de um grupo e associação denominados Escola sem Partido. Estes afirmam que atualmente as escolas e professores faltam com a neutralidade, fazem proselitismo político e doutrinação moral, sexual e de gênero dos seus alunos. Esta pesquisa buscou compreender as motivações psicossociais da adesão a este ideário. Teve como linhas teóricas a Teoria Crítica da Sociedade, de Adorno e Horkheimer e a Psicanálise, de Freud. Uma das hipóteses levantadas foi que o programa Escola sem Partido se utiliza de tabus e preconceitos históricos, individuais e sociais contra os professores. Já a neutralidade exigida aos professores nos remete a uma ideologia da racionalidade tecnológica, que tende a suspender a figura humana do professor, por um conjunto de ideias e representações que estimulam na sociedade uma razão instrumental. O método para testar estas hipóteses foi de investigação empírica, por correlação estatística. Foram construídas duas escalas Likert: a escala de adesão a Escola sem Partido (ESP) e escala de interiorização de tabus acerca do magistério (TB). Também foi utilizada a escala da Ideologia da Racionalidade Tecnológica (I), já validada e testada. Na aplicação final do questionário, participaram 117 estudantes dos últimos anos de cursos de pedagogia em uma universidade situada no município de São Paulo. Os coeficientes de consistência interna das escalas foram: Escala ESP, 0,72; escala I: 0,63; escala Tb: 0,63 - adotou-se o valor de alfa 0,6 como aceitável, em vez de 0,7. Houve correlações significativas entre todas as escalas: ESP/ I: 0,54; ESP/Tb: 0,46; I/Tb: 0,56. Portanto, confirmamos a hipótese da correlação entre a adesão à Escola sem Partido, a ideologia da racionalidade tecnológica e aos tabus acerca do magistério
Title in English
Why it is claimed a free political, sexual and ideological indoctrination school? A study of the taboos in teaching career and technological rationality ideology
Keywords in English
Adherence to ideology
Indoctrination
Neutralism
Nonpartisan School
Taboos in teaching career
Abstract in English
In the last years, the claim for a school free of indoctrination has been noticed - represented by the initiative of a group and association known as 'Nonpartisan School'. They affirm schools and teachers are currently lacking neutrality, making political proselytism and moral, sexual, and gender indoctrination of their students. This research pursued to understand the psychosocial motivations of adherence to this ideology of 'Nonpartisan School Program'. Its theoretical lines were Adorno and Horkheimer's Critical Theory of Society and Freud's Psychoanalysis. One of the hypotheses raised is that this program uses historical, individual and social taboos and prejudices against teachers. The neutrality demanded of teachers refers us to an ideology of technological rationality, which tends to inhibit the human figure of the teacher, by a series of ideas and representations that stimulate an instrumental reason in society. The method for testing these hypotheses was empirical investigation by statistical correlation. Two Likert scales were built: the adherence scale to the Nonpartisan School (ESP-scale) and the interiorization scale of taboos about teaching (Tb-scale). The scale of the ideology of technological rationality (I-scale), already validated and tested, was also used. In the final application of the questionnaire, 117 students from the last years of Education courses at universities located in the city of São Paulo participated in the research. The internal consistency coefficients of the scales were: ESP-scale 0.72; I-scale 0.63; Tb-scale 0.63. The Cronbach's alpha 0.6 was adopted as acceptable, instead of 0.7. And there were significant correlations between all scales: ESP/I: 0.54; ESP/Tb: 0.46; I/Tb: 0.56. Therefore, we confirm the hypothesis of the correlation between adherence to the Nonpartisan School, the ideology of technological rationality and the taboos about teaching
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
saito_corrigida.pdf (1.84 Mbytes)
Publishing Date
2020-02-21
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.