• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.47.2014.tde-17032015-151753
Document
Author
Full name
Luiz Henrique de Paula Conceição
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Kohatsu, Lineu Norió (President)
Angelucci, Carla Biancha
Souza, Marilene Proenca Rebello de
Title in Portuguese
Educação para todos: A construção de cultura, políticas e práticas inclusivas a partir de um estudo de caso sobre uma estudante com deficiência na escola comum
Keywords in Portuguese
Educação inclusiva
Educação para todos
Políticas públicas
Abstract in Portuguese
A partir da década de 1970 observa-se um crescente aumento no número de matrículas de estudantes com deficiência nas escolas comuns. Esse ingresso maciço marca o início do que se nomeia educação inclusiva. Paulatinamente o termo ganha novos sentidos, significados e entendimentos até articular-se a concepção de uma educação para todos. O presente estudo apresenta fatos e marcos legais que permitem mapear o surgimento da educação inclusiva, assumindo como pano de fundo a história do movimento social e político das pessoas com deficiência para enfatizar consensos e apontar dissensos nos diferentes momentos e contextos. Nesse trabalho, os documentos legais não são entendidos como textos neutros, posto que trazem as marcas das tensões e disputas ocorridas até suas consolidações. Além dos documentos internacionais (convenções e declarações) e nacionais (leis, decretos, portarias etc) são apresentados também algumas normativas e dados da cidade de São Bernardo do Campo, notadamente a respeito de Educação. Na rede municipal de ensino desse município está matriculada a estudante protagonista do estudo de caso desenvolvido como pesquisa de campo dessa dissertação. Uma menina de seis anos, sorridente, moradora de uma região periférica, matriculada no Infantil V de uma escola pública, Natally ou simplesmente Nat, tem dentre outras características a paralisia cerebral. Sua matrícula impulsionou a escola a buscar novas possibilidades de disponibilizar conhecimento. Os dados foram coletados a partir de entrevistas com as pessoas que fazem parte do seu cotidiano escolar. Para análise utilizou-se a categorização apresentada por Booth e Ainscow (2011) e os resultados foram apresentados articuladamente com a explanação teórica. Ao debruçar sobre os discursos dos profissionais acerca das ações cotidianas realizadas por eles mesmos foi possível perceber de que forma o entrelaçamento entre políticas públicas e a teoria utilizada ganha concretude e ressignifica as relações estabelecidas entre todos os atores
Title in English
Education for all: a case study on the participation of a student with cerebral palsy in mainstream school
Keywords in English
Education for all
Inclusive Education
Public policies
Abstract in English
From the 1970s there has been an increase in enrollment of students with disabilities in regular schools. This massive inflow defines the beginning of what is named inclusive education. Gradually the term acquires new meanings, significations and understandings, until it articulates with the concept of education for all. This study presents the facts and legal frameworks that allow the mapping of inclusive education emergence, taking as background the history of political and social movement of persons with disabilities to emphasize consensus and indicate dissent in different moments and contexts. In this work, the legal documents are not considered as neutral texts, since they carry the marks of the tensions and disputes that occurred prior to its consolidation. In addition to the international (conventions and declarations) and national (laws, edicts, etc.) documents are also presented some normative and data from the city of São Bernardo do Campo, notably regarding Education. In this citys municipal educational system is enrolled the student who is the protagonist of the case study developed as field research in this dissertation. A six year old girl, smiling, who lives in a peripheral region, enrolled in a public schools kindergarten class, Natally or just Nat, among other characteristics has cerebral palsy. Her enrollment boosted the school in looking for new possibilities of providing knowledge. Data were collected from interviews with people who are part of her daily school life. For analysis was used the categorization presented by Booth and Ainscow (2011) and the results were presented articulately with the theoretical explanation. Observing in depth the discourses of professionals about the everyday actions performed by them was possible to see how the ties between public policy and the theory used becomes more concrete and gives a new meaning to the relations between all actor involved
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
conceicao_original.pdf (844.83 Kbytes)
Publishing Date
2015-03-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.