• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.47.2013.tde-08102013-144925
Document
Author
Full name
Ricardo Gomides Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Loffredo, Ana Maria (President)
Hermann, Maurício Castejon
Herrmann, Leda Affonso Figueiredo
Palombini, Analice de Lima
Romera, Maria Lucia Castilho
Title in Portuguese
Acompanhamento terapêutico de pacientes neurológicos: uma experiência de ensino em psicanálise
Keywords in Portuguese
Acompanhamento terapêutico
Pacientes neurológicos
Psicanálise
Teoria dos campos
Abstract in Portuguese
Este trabalho teve como objetivo tentar compreender, conceituar e apresentar o trabalho psicológico realizado com pacientes neurológicos por meio da clínica do acompanhamento terapêutico (AT), orientado psicanaliticamente. Esta intervenção clínica, ainda inédita na literatura especializada em acompanhamento terapêutico, foi desenvolvida junto às minhas atividades como docente em um curso de graduação em Psicologia. Em função deste outro aspecto inerente ao trabalho, também abordei a atividade de supervisão e procurei enfocar as particularidades do ensino de AT a estudantes de Psicologia, em um estágio profissionalizante. A orientação teórica a sustentar a atividade clínica e docente foi psicanalítica, tendo como principal chave de leitura as produções da Teoria dos Campos, por sua contribuição ao resgate do método psicanalítico. Esta orientação teórica nos levou a outras questões, relativas ao ensino da técnica psicanalítica e sua adequação à prática do AT. Com isso, investigamos certos parâmetros técnicos, discutidos segundo a clínica do AT, como o setting terapêutico, a atenção flutuante, a postura em reserva, o uso da transferência e da contratransferência, além da pertinência do brincar no acompanhamento terapêutico. A abordagem dessas questões clínicas partiu da análise do filme O escafandro e a borboleta e de dois casos clínicos. O tratamento dado ao filme, bem como aos pacientes atendidos, foi o mesmo: uma discriminação dos aspectos psicanalíticos e próprios à técnica do AT, relacionados à experiência de supervisão dos alunos. Nesse sentido, os casos trabalhados foram abordados em três planos simultâneos: teórico, clínico e didático. A partir da análise desse corpus de trabalho, surgiram algumas recomendações técnicas aos acompanhantes terapêuticos que utilizam a psicanálise, não sendo possível fazer uma transposição direta da técnica psicanalítica à clínica do AT. Além disso, formamos uma apreensão em conjunto de certos aspectos do trabalho dos acompanhantes terapêuticos com os pacientes neurológicos, indicando a necessária relação interdisciplinar em uma clínica na qual as questões corporais requerem, simultaneamente, um cuidado analítico. Por seu caráter híbrido, em que articula um manejo do vínculo e uma escuta à subjetividade no cotidiano do paciente, o AT mostrou-se uma ferramenta bastante útil no trabalho de reabilitação dos pacientes neurológicos, constituindo-se, assim, um novo e promissor campo de intervenção a esses profissionais
Keywords in English
Multiple field theory
Neurological patients
Psychoanalysis
Therapeutic accompaniment
Abstract in English
The purpose of this research is to understand, conceptualize and present the psychological work done with neurological patients by means of psychoanalytically oriented therapeutic accompaniment (TA). This clinical intervention, still unheard of in the specialized literature on therapeutic accompaniment, was developed simultaneously with my activities as lecturer at an undergraduate course in Psychology. Due to this other feature inherent to TA work, I also started work as clinical supervisor, focusing on the teaching of the specificities of TA work to Psychology students, in a professionalizing internship. The theoretical orientation on which the clinical and professorial work was based on was psychoanalytical, using the works of Multiple Field Theory as the main reading key, given its contribution to the recovery of the psychoanalytic method. This theoretical orientation led us to other issues, regarding the teaching of psychoanalytic technique and how to adapt it to TA practices. As such, we investigated certain technical parameters, discussed in view of clinical TA work, such as the therapeutic setting, free floating attention, a reserved posture, the use of transference and counter-transference, and also the pertinence of play in therapeutic accompaniment. The discussion of these issues was based on the analysis of a film and two clinical cases. The treatment given to the film The diving bell and the butterfly and to the patients cases was the same: a discrimination of the psychoanalytical aspects specific to TA technique, in regards to the students supervision experience. In this sense, the cases analyzed were approached in three simultaneous planes: the theoretical, the clinical and the didactic. From the analysis of this body of work, we were able to reach some technical recommendations for those working with TA in a psychoanalytical context, given the impossibility of directly transposing psychoanalytical technique to clinical TA work. Furthermore, we achieved a more global understanding of certain aspects of TA work with neurological patients, pointing towards the necessary interdisciplinary relations in a clinic in which physical issues also require simultaneous subjective care. Given its hybrid nature, in which one must articulate a management of the therapeutic bond with a listening of the subjectivity in the patients everyday life, TA has shown itself to be a useful tool in the rehabilitation of neurological patients, asserting itself as a new and promising field of intervention to these professionals
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
santos_do.pdf (1.93 Mbytes)
Publishing Date
2013-10-21
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.