• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.46.2010.tde-26112010-093303
Document
Author
Full name
André Kisil Miskalo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Torres, Bayardo Baptista (President)
Azzalis, Ligia Ajaime
Valencia, Fernando Fortes de
Title in Portuguese
Verificação do conteúdo de disciplinas de bioquímica por análise e classificação de questões de provas
Keywords in Portuguese
Análise de conteúdos
Análise de provas
Conceitos básicos de Bioquímica
Taxonomia de Bloom
Abstract in Portuguese
Um problema freqüentemente encontrado por educadores nas mais diversas áreas é conciliar o volume crescente de informação com a manutenção e/ou, não raro, a diminuição das cargas horárias de seus cursos. Esta situação real necessariamente obriga o educador a fazer uma severa seleção dos conteúdos a serem trabalhados. No cenário atual da maior parte das instituições de ensino esta decisão é tomada pelo professor. É possível estabelecer metodologias novas de ensino ao longo do tempo sem abrir mão da qualidade do ensino. Para isso, é necessário em primeiro lugar determinar os conteúdos considerados imprescindíveis para que o ensino seja considerado adequado. Partindo do pressuposto de que as questões das provas aplicadas em uma disciplina revelam os conteúdos que os professores consideram mais importantes, foram analisadas as questões de provas aplicadas em diferentes disciplinas oferecidas pelo Departamento de Bioquímica da USP. O objetivo deste trabalho foi responder a duas questões (1) Qual a extensão e a profundidade dos conteúdos comuns aos cursos básicos de Bioquímica? e (2) Há (e, se houver, quais são?) conteúdos específicos para diferentes habilitações? A estratégia adotada foi verificar os conteúdos exigidos pelas questões e classificar o nível cognitivo exigido utilizando a Taxonomia de Bloom. Os conteúdos mais frequentemente abordados são Estrutura de Proteínas e Regulação do Metabolismo. Os resultados indicam forte predominância de níveis cognitivos baixos (Conhecimento e Compreensão), com pouca representatividade de níveis cognitivos altos (de Aplicação a Avaliação). Espera-se com os resultados deste estudo mapear os conteúdos considerados importantes e a forma como são abordados para subsidiar a discussão sobre o estabelecimento de um currículo mínimo comum às disciplinas de Bioquímica
Title in English
Verification of biochemistry contents on introductory courses through analysis and classification of exams questions
Keywords in English
Biochemistry basic contents
Bloom´s taxonomy
Content analysis
Exams analysis
Abstract in English
Educators in the most diverse fields face a common problem of managing the increasing amount of information with the same or even lower level of class hours in their courses. As a consequence, educators have to cover selected topics, which selection is entirely up to the teacher in most education institutions. In order to establish new teaching methodology while maintaining teaching quality, educators need first to select the most essential topics. Assuming that questions from biochemistry program tests reflect the topics considered most relevant by the faculty, questions from different courses offered by the Biochemistry Department of Universidade de São Paulo (USP) were analyzed with the purpose of determining (1) the extent and depth of the common topics of the basics biochemistry programs and (2) the existence of specific recurring topics for different careers. The adopted methodology seeked to identify the most recurring topics in tests questions and to classify the demanded cognitive level according to Blooms Taxonomy. The research identified Protein Structure and Metabolism Regulation as the most recurring topic, and indicates a strong predominance of low cognitive levels (Knowledge and Comprehension), with little presence of high cognitive levels (from Application to Evaluation). This study intended to outline the topics considered relevant by the faculty providing results that are required to focus the academic discussion for creating core curricula for biochemistry courses
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-01-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.