• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.46.2008.tde-09092009-110922
Document
Author
Full name
Silvia Lopes de Menezes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Torres, Bayardo Baptista (President)
Cerri, Cristina
Colli, Walter
Cuccovia, Iolanda Midea
Kenski, Vani Moreira
Title in Portuguese
Concepções alternativas em Bioquímica reveladas em cursos a distância de formação continuada de professores
Keywords in Portuguese
Concepções alternativas
Drogas de abuso
Educação a distância
Ensino de Bioquímica
Estrutura de proteínas
Formação continuada de professores
Metabolismo
Abstract in Portuguese
Dada a importância da ciência no desenvolvimento humano, a adoção da alfabetização científica como meta educacional mundial e o papel fundamental da educação formal nesse sentido, muito se tem feito para promover a educação continuada dos professores de ciências. Se se discute quais habilidades e competências são importantes para a atividade didática, o bom conhecimento do conteúdo é consenso. A análise dos registros do curso a distância Bioquímica das Drogas, planejado, ministrado, avaliado e aprimorado neste trabalho e oferecido a professores de Biologia, Química e Ciências da rede pública de ensino do Estado de São Paulo, revelou que: (1) o modelo de ensino em ambientes virtuais e de aprendizagem colaborativa pode ser adequadamente aplicado na formação continuada de professores, embora com restrições relacionadas ao letramento digital; (2) a participação de pós-graduandos na equipe didática trouxe valiosa contribuição para o projeto e para sua formação didática em EaD; (3) os professores têm diversas concepções alternativas em bioquímica, sobretudo com relação à complexidade da estrutura de proteínas e às inter-relações dos metabolismos de carboidratos, lipídeos e proteínas e (4) as intervenções didáticas realizadas foram eficientes para promover a aprendizagem de concepções científicas sobre o tema, incluindo as relacionadas às concepções alternativas detectadas.
Title in English
Alternative conceptions in Biochemistry revealed in teachers continuing formation distance courses
Keywords in English
Alternative conceptions
Biochemical education
Distance education
Metabolism
Protein structure
Teachers continuing formation
Abstract in English
Given the importance of Science to human development, the adoption of scientific literacy as a global educational goal, and the major role of formal education, many efforts have been made to promote continuing education of science teachers. While the discussion on which didactic skills are essential to teacher education still endures, mastering the subject matter remains a consensus. This work focuses on designing, implementing, and improving the distant education course Biochemistry of Drugs, offered to science teachers of public schools in São Paulo, Brazil. The analysis of the course records revealed that: (1) the collaborative learning model in virtual environments is adequate to teachers' continuing education, although with some restrictions concerning digital literacy issues; (2) joining graduate students to the teaching staff contributed positively to the project itself as well as to the didactic training of the latter in distance education; (3) school teachers displayed several alternative conceptions in biochemistry, remarkably on the topics of protein structure and the correlation of the metabolism of carbohydrates, lipids and proteins; (4) the instruction efficiently facilitated learning of biochemical concepts, including those related to the misconceptions detected.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2010-02-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.