• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.41.2011.tde-05092011-091517
Document
Auteur
Nom complet
Felipe Viegas Rodrigues
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2011
Directeur
Jury
Xavier, Gilberto Fernando (Président)
Bueno, Jose Lino Oliveira
Guerra, Leonor Bezerra
Ranvaud, Ronald Dennis Paul Kenneth Clive
Valle, Luiz Eduardo Ribeiro do
Titre en portugais
Orientação encoberta da atenção visual em não-músicos e músicos com estudo formal em música
Mots-clés en portugais
Assimetria
Atenção encoberta
Músico
Resumé en portugais
Atenção refere-se ao conjunto de processos que leva à seleção ou processamento preferencial de informações presentes em determinadas porções da rede nervosa. Existem relatos de que músicos exibem melhor desempenho que não-músicos em tarefas que envolvem atenção dado que a tarefa de leitura à primeira vista (de partituras) ativa múltiplas regiões encefálicas, entre elas, áreas envolvidas na orientação da atenção. O presente estudo investigou a orientação encoberta da atenção em músicos capazes de realizar leitura à primeira vista. Investigou ainda, se a continuidade do estudo formal de música ao longo de três anos, depois do ingresso na Universidade (ECA - Escola de Música) produz alterações significativas na memória operacional, avaliada por meio do teste 2-back, em relação a não-músicos que também ingressaram na Universidade, porém em área distinta (Biologia, IB-USP) que não envolve música. Os resultados no teste de atenção encoberta mostraram que não-músicos exibem assimetrias na orientação da atenção visuo-espacial; seu tempo de reação para estímulos apresentados no hemicampo direito é significantemente menor que o observado para estímulos apresentados no hemicampo esquerdo. Ademais, não-músicos exibem efeito de validade apenas para estímulos-alvo apresentados no hemicampo direito. Em músicos, não houve diferenças significantes nos tempos de reação a estímulos apresentados nos hemicampos direito e esquerdo; esses tempos foram significantemente menores que os exibidos pelos não-músicos, para estímulos apresentados no hemicampo esquerdo. Não obstante essa diferença, os músicos também exibiram efeito de validade apenas para estímulos-alvo apresentados no hemicampo direito. Não houve diferenças significantes de desempenho entre músicos e não-músicos no teste de memória operacional. Assim, o estudo formal de música parece relacionar-se com alterações nos processos de orientação da atenção.
Titre en anglais
Covert orienting of visual attention in non-musicians and musicians with formal music training
Mots-clés en anglais
Assimetry
Covert attention
Musician
Resumé en anglais
Attention corresponds to selection or preferential processing of information maintained in certain portions of the neural network. Musicians seem to exhibit better performance relative to non-musicians in attention-dependent tasks, which is ascribed to sight-reading of scores that activates multiple brain regions, including areas involved on orienting of attention. The present study investigated covert orienting of visual attention in people exposed to prolonged study of music, thus becoming capable of sight-reading. In addition, we investigated if continuation of formal music study after getting into the University (School of Music) leads to significant chance in working memory, as evaluated by the 2-back test involving letters, relative to non-musicians that also get into the University but in a distinct area (Biology). The results in the covert attention test showed that non-musicians exhibit an asymmetry in visuo-spatial orienting of attention; their reaction times for target-stimuli presented in the right hemifield were significantly smaller than those observed for stimuli presented in the left hemifield. In addition, non-musicians exhibited validity effect only for target-stimuli presented in the right hemifield. In contrast, musicians did not exhibit significant differences in reaction times for target stimuli presented in the left or right hemifields; however, these reaction times were smaller than those seen for non-musicians for stimuli presented in the left hemifield. Despite this difference, musicians also exhibited an asymmetry, that is, their validity effect was also restricted to target stimuli presented in the right hemifield. Musicians and non-musicians did not differ in the working memory test. Together, these results indicate that formal music study relates with changes in the processes of orienting of attention.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Felipe_Rodrigues.pdf (581.23 Kbytes)
Date de Publication
2011-09-09
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.