• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.41.2013.tde-28032014-174640
Document
Author
Full name
Marcelo Viktor Gilge
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Prestes, Maria Elice de Brzezinski (President)
Bizzo, Nelio Marco Vincenzo
Forato, Thaís Cyrino de Mello
Title in Portuguese
História da Biologia e ensino: contribuições de Ernst Haeckel (1834-1919) e sua utilização nos livros didáticos aprovados pelo PNLD 2012 - Ensino Médio
Keywords in Portuguese
Ernst Haeckel
História da Biologia
Livro didático
PNLD
Abstract in Portuguese
Ernst Haeckel (1834-1919) foi um dos grandes nomes da ciência alemã na segunda metade do século XIX e início do século XX. Parte de sua produção científica foi devotada a defender e divulgar as ideias darwinianas de modificação das espécies. Entre as ideias propostas por Haeckel, destaca-se a Lei Biogenética Fundamental, na qual ele afirmava que os estágios de desenvolvimento pelos quais passam os embriões recapitulam a história evolutiva do filo. Para mostrar esse fato, Haeckel utilizou ilustrações de embriões que geraram grande repercussão. As imagens presentes na obra Natürliche Schöpfungsgeschichte (1868) foram alvo de críticas e acusações de fraude e plágio. Apesar da importância histórica dessas ilustrações, esse episódio raramente é abordado nos livros didáticos de Biologia aprovados pelo PNLD 2012 - Ensino Médio. O presente trabalho teve como objetivo discutir o uso que Ernst Haeckel fez dessas ilustrações de embriões em sua obra Natürliche Schöpfungsgeschichte, bem como as reações geradas pelo uso dessas imagens. Além disso, este trabalho apresenta uma análise dos livros didáticos de Biologia aprovados pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) 2012 - Ensino Médio sobre a forma como a biografia e a produção científica de Ernst Haeckel são abordadas. Essa análise revelou que a vida e os trabalhos de Ernst Haeckel são citados em todas coleções aprovadas pelo PNLD 2012 - Ensino Médio, porém de maneira superficial e com incorreções de pequena monta na maioria dos casos
Title in English
History of Biology and education: contributions of Ernst Haeckel (1834-1919) and its use in textbooks approved by PNLD 2012 - Ensino Médio.
Keywords in English
Ernst Haeckel
History of Biology
PNLD
Textbooks
Abstract in English
Ernst Haeckel (1834-1919) was one of the greats of German science in the second half of the nineteenth and early twentieth century. Part of his scientific production was devoted to defend and disseminate the Darwinian ideas on modification of species. Among the ideas proposed by Haeckel, the Biogenetic Law Fundamental is one of the most important. In that Law he affirmed that the development of an embryo recapitulates the evolutionary history of the phylum.To show this fact, Haeckel used pictures of embryos that generated great impact. The images present in the work Natürliche Schöpfungsgeschichte (1868) were the target of criticism and accusations of fraud and plagiarism. Despite the historical significance of these illustrations, this episode is rarely addressed in the textbooks of Biology approved by the Programa Nacional do Livro Didático (National Program for Textbooks, PNLD) 2012. This study aimed to discuss the use that Ernst Haeckel made of pictures of embryos in his work Natürliche Schöpfungsgeschichte, as well as the reactions generated by the use of these images. Furthermore, this work presents an analysis of the Biology textbooks approved by the about how biographic and scientific informations about Ernst Haeckel are addressed. This analysis revealed that the life and work of Ernst Haeckel are cited in all collections approved by PNLD 2012, however superficially and with minor inaccuracies in most cases
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-04-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.