• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.39.2019.tde-18072019-113909
Document
Auteur
Nom complet
Antonio Sabino da Silva Filho
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2019
Directeur
Jury
Correa, Umberto Cesar (Président)
Nunes, Marcelo Eduardo de Souza
Massa, Marcelo
Tani, Go
Titre en portugais
As instruções no contexto escolar de ensino-aprendizagem do futsal
Mots-clés en portugais
Educação física escolar
Ensino-aprendizagem
Futsal
Instruções
Professor
Resumé en portugais
O objetivo desse estudo foi investigar as instruções fornecidas por professores de educação física no contexto de ensino-aprendizagem do futsal. Especificamente, buscou-se: (1) identificar quais instruções professores de educação física forneciam em (a) aulas de educação física, (b) aulas de Atividades Curriculares Desportivas (ACD) e (c) Jogos Esportivos do Estado de São Paulo; (2) sobre qual aspecto do futsal as instruções se referiam (categoria); (3) se o tempo de magistério influenciava nas instruções. Participaram voluntariamente dessa pesquisa cinco professores de educação física da rede estadual de ensino de São Paulo, do sexo masculino, com idade média de 38,8 anos (± 7,6 anos). Foram realizadas filmagens de quatro aulas de educação física curricular, quatro aulas de ACD e cinco jogos nos JEESP. Foram transcritas e categorizadas de acordo com o instrumento de análise da instrução SAPCI, 1543 instruções: 286 em aulas, 486 nos treinos e 771 nos jogos. O método de análise de conteúdo foi utilizado para a interpretação do significado da instrução. Além disso, os dados foram analisados descritivamente em termos da quantidade de ocorrências de cada instrução. Três análises foram realizadas: a primeira considerou as instruções intra dimensão de ensino, isto é, na aula, no treino e no jogo; na segunda, as instruções foram analisadas comparando-se as dimensões (aula vs. treino vs. jogo); e, na terceira as principais instruções foram analisadas em razão do tempo de magistério dos professores. Os resultados revelaram que (1) as instruções sobre técnica ofensiva passe foram as únicas observadas nas três dimensões, além de serem aquelas mais fornecidas nas aulas de educação física e em treinos; (2) nos jogos, a ênfase instrucional esteve sobre Tática Individual Defensiva Jogo Posicional; e (3) os professores com maior tempo de magistério forneceram instruções relacionadas a Tática Individual Defensiva Jogo Posicional enquanto que aqueles com menor tempo de magistério o fizeram em relação às regras e violações
Titre en anglais
The instructions in the school context of teachinglearning of futsal
Mots-clés en anglais
Futsal
Instructions
School physical education
Teacher
Teaching-learning
Resumé en anglais
The aim of this study was to investigate the instructions provided by physical education teachers in the school context of teaching-learning of futsal. Specifically, it was investigate: (1) which instructions physical education teachers provided in (a) physical education classes, (b) classes of Sports Curricular Activities (ACD), and (c) Sports Games of the State of São Paulo (JEESP); (2) which aspect of futsal the instructions referred to (category); (3) whether the instruction was influenced by the time working as a teacher. Five physical education teachers of the educational system in the state of São Paulo, all males with mean age of 38.8 years (± 7.6 years) participated voluntarily in this study. Four physical education classes, four ACD classes and five games at JEESP, in three dimensions of teaching were recorded. 1543 instructions were transcribed and categorized according to the SAPCI instruction analysis tool: 286 from physical education classes; 486 from futsal training and 771 from games. The content analysis method was used to interpret the meaning of the instruction. In addition, data were analyzed descriptively in terms of the number of occurrences of each instruction. Three analyzes were carried out: the first one considered the intradimension instructions, that is, in the classes, training and games; in the second, instructions were analyzed comparing the dimensions (classes vs. training vs. games); and, in the third the main instructions were analyzed based on teachers' time working as a teacher. The results revealed that (1) instructions about offensive technique of passing were the only one observed in the three dimensions. Furthermore, they were those most provided in physical education classes and training; (2) in the games, the instructional emphasis was on defensive individual tactic - positional game; and (3) teachers with the longest time working as a teacher emphasized instructions related to defensive individual tactic - positional game, whereas teachers with shortest time working as a teacher focused on rules and violations
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2019-08-05
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.