• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.39.2017.tde-12052017-151336
Document
Author
Full name
Leonardo Moreira Lobo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Ferraz, Osvaldo Luiz (President)
Basso, Luciano
Barela, José Angelo
Valentini, Nadia Cristina
Title in Portuguese
Educação física na educação infantil: influência de uma unidade de ensino de um programa de educação física no desenvolvimento motor dos alunos de uma escola de educação infantil do município de São Paulo
Keywords in Portuguese
Desenvolvimento motor
Educação física escolar
Habilidades motoras básicas
Abstract in Portuguese
O objetivo deste estudo foi analisar a influência de uma Unidade de Ensino de um programa de Educação Física no desenvolvimento motor dos alunos de uma escola de Educação Infantil do município de São Paulo, com o intuito de destacar a relevância do ensino do aspecto motor nas aulas de Educação Física nos anos iniciais da Educação Básica. Participaram desta pesquisa 52 crianças, que foram divididas em dois grupos. O grupo Experimental participou durante 3 meses, de 24 aulas de Educação Física no estilo tarefa, com frequência de 2 aulas (50 minutos) semanais, nos demais dias da semana foram oferecidos 50 minutos de atividades livres, apenas com a supervisão da professora. O grupo Controle participou durante este período 5 dias por semana apenas das atividades livres. O grupo Experimental foi composto por 26 crianças, sendo 12 meninos e 14 meninas, com idade média de 5±0,49 anos de idade e o grupo Controle foi composto por 26 crianças de ambos os sexos, sendo 12 meninos e 14 meninas, com idade média de 05±0,50 anos de idade. Para a análise do desenvolvimento motor das crianças foi utilizado o teste TGMD-2 (test of Gross Motor Development - Second Edition). Todas as crianças realizaram o teste proposto em dois momentos, antes e após as aulas do presente estudo. Os resultados demonstram que ambos os grupos eram semelhantes na primeira coleta. Em relação ao efeito das aulas de Educação Física, foi verificado efeito positivo no grupo Experimental em relação ao grupo controle F(1,50)=29,56, p<0,001, 'w'=0,61, no valores referentes ao Escore Bruto. Com suporte dos resultados da presente pesquisa, podemos indicar que aulas de Educação Física para a Educação Infantil com conteúdo sistematizado, objetivos direcionados à aquisição das habilidades motoras básicas, instruções adequadas e ministradas por profissional de Educação Física podem melhorar o desenvolvimento motor das crianças
Title in English
Physical education in kindergarten: influence of a unit plan of a physical education program on the motor development of students from a public preschool of São Paulo city
Keywords in English
Basic motor skills
Motor development
Preschool physical education
Abstract in English
The objective of this study was to analyze the influence of a Unit Plan of a Physical Education program on the motor development of students from a public preschool of São Paulo city. Fifty-two children participated in this study, which were divided into two groups. The experimental group consisted of 26 children, 12 boys and 14 girls, with a mean age of 5±0.49 years old and the control group consisted of 26 children of both genders, 12 boys and 14 girls, mean age of 5±0.50 years old. For the motor development analysis of the children, the TGMD-2 test (Test of Gross Motor Development - Second Edition) was used. All the children performed the proposed test in two moments, before and after the classes of the present study. The results show that although the groups did not present differences in the first collection, the children of the experimental group presented values of Raw Scores higher than the children in the control group for the objects control and locomotion abilities. Based on the results of the present research, we can indicate that Physical Education classes for preschool education with systematized content, objectives directed to the acquisition of fundamental motor skills, adequate instructions and given by Physical Education Teacher Education can improve children's motor development
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-05-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.