• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.39.2008.tde-30052012-074717
Document
Author
Full name
Luciene Farias de Melo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Ferraz, Osvaldo Luiz (President)
Dantas, Luiz Eduardo Pinto Basto Tourinho
Piccolo, Vilma Leni Nista
Title in Portuguese
O portfólio como uma possibilidade de intervenção pedagógica em educação física
Keywords in Portuguese
Avaliação
Educação física escolar
Portfólio
Abstract in Portuguese
O objetivo deste trabalho é investigar as possibilidades do portfólio na Educação Física escolar, por meio de uma intervenção pedagógica, para subsidiar uma discussão através da interpretação e análise de indícios extraídos dos registros dos seguintes participantes: a professora-pesquisadora e 23 alunos do quarto ano do Ensino Fundamental de um colégio particular da cidade de Guarulhos. Trata-se de pesquisa qualitativa, baseada na modalidade de pesquisa: paradigma indiciário. As fontes primárias foram o portfólio dos alunos e o diário da professora-pesquisadora. O estudo mostra que planejar, vivenciar, refletir e registrar a experiência de ensino com o portfólio contribuiu positivamente para a formação da professora-pesquisadora: tanto auxiliou a prática pedagógica de avaliação como melhorou sua competência de investigadora em estudos de enfoque qualitativo. Além disso, permitiu que as noções relativas ao processo de ensino e avaliação fossem reelaboradas em um movimento dialógico entre a teoria e a prática. Favoreceu a percepção de modificações na relação entre a professora e os alunos, com aumento da participação deles durante a avaliação, tornando-se mais conscientes de suas responsabilidades diante da aprendizagem, da identificação das dificuldades e de como fazer para melhorá-las. Em síntese, a experiência propiciou aprendizagem docente e discente. Todavia, a avaliação dos resultados aponta a necessidade de se criarem condições nas escolas para o professor implementar a proposta em suas aulas; do ponto de vista da pesquisa-ação, destaca-se a dificuldade de se distanciar da própria prática
Title in English
The portfolio as a possibility of pedagogical intervention in the physical education in schools
Keywords in English
Assessment
Physical education
Portfolio
Abstract in English
The objective of this work is to investigate the possibilities of using portfolio in physical education classes through pedagogical intervention, aiming to provide a discussion after analyzing and interpreting clues extracted from notes from a teacher-researcher and 23 students from the forth year of the elementary school, studying in a private school in the city of Guarulhos. This work follows a model of qualitative research, using method such as evidential paradigm. The notes in the students portfolio and the teachers diary were used as instruments in this research. The study shows that planning, living, reflecting and registering the teaching experience with a portfolio contributed positively to the formation of the teacher-researcher: it helped the assessment pedagogical practice and improved the competence of investigation in qualitative focus. Besides it allowed that the teaching and evaluation processes could be reorganized in a dialogic movement between theory and practice. It also supported some changes in the teacher students relation, within their participation during the assessment process when they became more aware of their responsibility as learners and the identification of their difficulties and what to do to improve. Summing up, the experience provided learning for both students and teacher. However, the results point out the need to create conditions in schools so that the teachers could implement the proposals in their classes. From the research-action point of view, it was made clear indeed, that the teacher-researcher found difficult to keep a distance of her own practice
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Luciene_Melo.pdf (1.87 Mbytes)
Publishing Date
2012-05-31
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.