• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.39.2011.tde-26052011-101118
Document
Author
Full name
Flavio Theodor Kunreuther
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Ferraz, Osvaldo Luiz (President)
Correia, Walter Roberto
Schwartz, Gisele Maria
Title in Portuguese
Educação ao ar livre pela aventura: o papel da experiência e o aprendizado de valores morais em expedições à natureza
Keywords in Portuguese
Desenvolvimento moral
Educação
Educação ao ar livre
Educação pela aventura
Natureza
Risco
Abstract in Portuguese
A educação ao ar livre, por meio de cursos no formato expedição, ainda acontece de forma tímida no Brasil. Entende-se por cursos no formato expedição, experiências educacionais contínuas, de múltiplos dias, em que alunos e instrutores se aventuram em um trajeto em área remota na natureza, de forma autossuficiente. Embora haja estudos sobre esta proposta pedagógica no exterior, não se sabe se os resultados valem para a experiência brasileira. Este estudo trata de dois aspectos fundamentais à educação contemporânea: o valor da experiência e o desenvolvimento moral do indivíduo. Por meio de entrevistas e de questionários semiestruturados, investigamos a percepção das aprendizagens dos alunos de cursos da escola Outward Bound Brasil e de seus educadores. Também entrevistamos uma psicóloga que coordena um abrigo para menores, em um estudo de caso sobre um aluno adolescente. Os resultados encontrados indicam que os cursos de educação ao ar livre caracterizamse por experiências que estimulam os trabalhos em grupo, os debates sobre justiça e solidariedade na resolução de problemas e a reflexão sobre valores e princípios como coragem, esforço pessoal, disciplina, respeito e superação de limites. Os resultados também indicam que esta proposta educacional proporciona experiências sensíveis e de conexão do ser humano com a natureza. Muito embora os resultados indiquem um grande potencial educacional para a educação ao ar livre, a atuação do profissional frente aos seus alunos é fundamental para que as experiências sejam fisicamente e psicologicamente seguras, alcancem seus potencias pedagógicos de desenvolvimento da moralidade e ajudem as pessoas a desenvolverem uma consciência ambiental crítica e não dogmática, manifestada por meio de ações concretas ao retornarem dos cursos para as suas casas e comunidades
Title in English
Outdoor education through adventure: the role of the experience and the learning of moral values through nature expeditions
Keywords in English
Adventure education
Moral development
Nature education
Outdoor education
Risk
Abstract in English
The outdoor education, through courses in the expedition form, is still beginning in Brazil. By expedition, we consider the multiple day, self-sustained experience, in which, instructors and students, adventure through a remote setting in nature. Although there are studies abroad on this pedagogic system, it is unknown if the results are valid for the Brazilian experience. This study analysis the courses in expedition form of the Outward Bound school in Brazil. Through interviews and semistructured questionnaires, we investigated the students learning, according to their own perceptions and the points of view of the instructors of the school, with emphasis in two major aspects of contemporary education: the value of the experience and the development of the moral reasoning of a person. We have also interviewed a psychologist who is the manager of a shelter for underprivileged youth, in a case study of a specific young student. The results found show that the outdoor education courses are experiences that stimulate works in groups, debates about justice and solidarity in the search of solutions for the problems that arise throughout a course, and the reflection about values and virtues like courage, effort, self discipline, respect and overcoming of limits. The results also show that this educational method provides sensitive experiences and connection of the human being with nature. Although the results indicate a strong educational potential for the outdoor education, the performance of the educator in face of his students is of major importance, to ensure that the experiences are physically and emotionally safe, reach their pedagogical potential of development of the moral reasoning and help people to develop a critical and non dogmatic environment consciousness, that is manifested through real actions when they return from the courses to their homes and communities
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-06-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.