• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2006.tde-22072007-192518
Document
Author
Full name
Clayton Silva Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2006
Supervisor
Committee
Cozman, Fabio Gagliardi (President)
Barros, Leliane Nunes de
Del Moral Hernandez, Emilio
Title in Portuguese
Classificadores baseados em vetores de suporte gerados a partir de dados rotulados e não-rotulados.
Keywords in Portuguese
Aprendizado de máquina
Inteligência artificial
Máquinas de vetores de suporte
Treinamento semi-supervisionado
Abstract in Portuguese
Treinamento semi-supervisionado é uma metodologia de aprendizado de máquina que conjuga características de treinamento supervisionado e não-supervisionado. Ela se baseia no uso de bases semi-rotuladas (bases contendo dados rotulados e não-rotulados) para o treinamento de classificadores. A adição de dados não-rotulados, mais baratos e geralmente disponíveis em maior quantidade do que os dados rotulados, pode aumentar o desempenho e/ou baratear o custo de treinamento desses classificadores (a partir da diminuição da quantidade de dados rotulados necessários). Esta dissertação analisa duas estratégias para se executar treinamento semi-supervisionado, especificamente em Support Vector Machines (SVMs): formas direta e indireta. A estratégia direta é atualmente mais conhecida e estudada, e permite o uso de dados rotulados e não-rotulados, ao mesmo tempo, em tarefas de aprendizagem de classificadores. Entretanto, a inclusão de muitos dados não-rotulados pode tornar o treinamento demasiadamente lento. Já a estratégia indireta é mais recente, sendo capaz de agregar os benefícios do treinamento semi-supervisionado direto com tempos menores para o aprendizado de classificadores. Esta opção utiliza os dados não-rotulados para pré-processar a base de dados previamente à tarefa de aprendizagem do classificador, permitindo, por exemplo, a filtragem de eventuais ruídos e a reescrita da base em espaços de variáveis mais convenientes. Dentro do escopo da forma indireta, está a principal contribuição dessa dissertação: idealização, implementação e análise do algoritmo split learning. Foram obtidos ótimos resultados com esse algoritmo, que se mostrou eficiente em treinar SVMs de melhor desempenho e em períodos menores a partir de bases semi-rotuladas.
Title in English
Learning support vector machines from labeled and unlabeled data.
Keywords in English
Artificial intelligence
Machine learning
Semi-supervised learning
Support vector machines
Abstract in English
Semi-supervised learning is a machine learning methodology that mixes features of supervised and unsupervised learning. It allows the use of partially labeled databases (databases with labeled and unlabeled data) to train classifiers. The addition of unlabeled data, which are cheaper and generally more available than labeled data, can enhance the performance and/or decrease the costs of learning such classifiers (by diminishing the quantity of required labeled data). This work analyzes two strategies to perform semi-supervised learning, specifically with Support Vector Machines (SVMs): direct and indirect concepts. The direct strategy is currently more popular and studied; it allows the use of labeled and unlabeled data, concomitantly, in learning classifiers tasks. However, the addition of many unlabeled data can lead to very long training times. The indirect strategy is more recent; it is able to attain the advantages of the direct semi-supervised learning with shorter training times. This alternative uses the unlabeled data to pre-process the database prior to the learning task; it allows denoising and rewriting the data in better feature espaces. The main contribution of this Master thesis lies within the indirect strategy: conceptualization, experimentation, and analysis of the split learning algorithm, that can be used to perform indirect semi-supervised learning using SVMs. We have obtained promising empirical results with this algorithm, which is efficient to train better performance SVMs in shorter times from partially labeled databases.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2007-08-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.