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Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2003.tde-26112003-081920
Documento
Autor
Nombre completo
Myriam Ruth Lagos Bustos
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2003
Director
Tribunal
Porto, Monica Ferreira do Amaral (Presidente)
Pinto, Luis Cesar de Souza
Barros, Mario Thadeu Leme de
Palermo, Marco Antonio
Pontuschka, Nidia Nacib
Título en portugués
A educação ambiental sob a ótica da gestão de recursos hídricos.
Palabras clave en portugués
educação ambiental
recursos hídricos (proteção)
Resumen en portugués
Este trabalho visa a apresentar e discutir a problemática de educação ambiental e sua importância para a gestão dos recursos hídricos. Discute a sistemática de financiamento dos programas de educação ambiental financiados no âmbito do Fundo Estadual dos Recursos Hídricos (FEHIDRO). Para tal finalidade foram apresentadas as principais formulações teóricas dos seguintes aspectos: educação ambiental - cidadania, consciência ecológica, conscientização e participação nas áreas de recursos hídricos, além de instrumentos de gestão ambiental e de políticas voltadas para o setor destinadas a alcançar soluções na execução da gestão ambiental integrada e participativa na bacia hidrográfica Alto Tietê. Este estudo demonstra que os projetos de educação ambiental financiados pelo FEHIDRO, no período 1996-2000, são restritos quanto à interação, integração e participação entre órgãos governamentais, privados e sociedade civil, ao longo do tempo. Com efeito, o FEHIDRO não mantém a continuidade sustentada dos projetos, mesmo para aqueles programas que alcançam eficácia razoável. Isto revela a falta de maturidade do sistema a falta de entendimento do conceito de gestão ambiental sob a ótica da gestão de recursos hídricos e os problemas de gestão de fundos financeiros pelo comitê da bacia. É fundamental que a abordagem do uso múltiplo da água e os problemas que envolvem a bacia possam ser sustentados na educação ambiental, a qual potencialmente deve ser um instrumento de alteração de padrões de comportamento e de valorização do meio ambiente e da bacia hidrográfica. Faz parte do programa proposto por meio da educação ambiental a integração entre a visão do meio ambiente e dos recursos hídricos, cujo beneficio resultará no desenvolvimento de projetos que contem com a participação dos atores sociais.
Título en inglés
Environmental education in the context of water resources management.
Palabras clave en inglés
environmental education
water resources
Resumen en inglés
The aim of this thesis is to present and discuss the issues of the environmental education and its importance to the management of water resources. It also elaborates on the financing methods available for environmental education programmes funded by the Fundo Estadual dos Recursos Hídricos (FEHIDRO) [Water Resources State Fund]. In this context, the principal theories on the following subjects were presented: environmental education – citizens’ rights, ecological consciousness, awareness campaigns and participation in water resources related activities, in addition to instruments for environmental management and related policies focused in achieving participative and inclusive environmental management solutions for the catchment area of Alto Tietê. This study demonstrates that the environmental education projects funded by FEHIDRO between 1996 and 2000 were limited with regards to the interaction, integration and participation between governmental bodies and the private and public sectors. In fact, FEHIDRO, does not maintain a sustainable continuity of projects even if these include programmes that are reasonably efficient. This exposes a lack of maturity in the system, the inability to positively apply the concept of environmental management in the context of water resources management and the inaptitude in managing the funds released by the committee of the catchment area. It is crucial, that the approach of multiple usage of water and the problems related to the basin, be addressed through environmental education, which, in turn, has the potential to become an instrument of change in behavioural patterns and values towards the environment in general and the catchment area in particular. The programme proposed through environmental education promotes the integration of water resources within the broader environmental vision, which would encourage the development of projects involving social actors.
 
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TDE.pdf (2.26 Mbytes)
Fecha de Publicación
2003-12-02
 
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