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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2010.tde-25032010-200356
Document
Author
Full name
Zebedeu Fernandes de Souza
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Ramos, Dorel Soares (President)
Prado Júnior, Fernando Amaral de Almeida
Silva Filho, Donato da
Title in Portuguese
A importância da reação da demanda na formação dos preços de curto prazo em mercados de energia elétrica.
Keywords in Portuguese
Mercados de energia elétrica
Preços de curto prazo
Resposta da demanda
Sinal econômico
Abstract in Portuguese
Uma condição fundamental para que um mercado seja competitivo é que existam muitos compradores e, em especial, compradores que possam responder aos preços. Os consumidores reagem para se ajustarem aos preços de acordo com sua disposição em consumir um determinado bem. À medida que o preço se eleva, os consumidores tendem a reduzir a quantidade demandada e, quando o preço cai, os consumidores tendem a aumentar o volume demandado. A sensibilidade dos consumidores às mudanças de preços é caracterizada pela elasticidade-preço da demanda. Contudo, nos desenhos de mercados de energia elétrica, é comum a concentração de atenção no lado do suprimento, assumindo-se, implicitamente, que toda a demanda é inelástica. O presente trabalho contempla uma análise dos mecanismos de formação de preços de curto prazo adotados em mercados de energia elétrica (i.e. formação baseada em custos e formação baseada em ofertas) e, a partir desse contexto, avalia os benefícios da introdução de mecanismos de incentivo à participação da demanda na determinação dos preços do mercado de curto prazo como forma de elevar sua eficiência econômica.
Title in English
The role of demand response in electricity market spot price formation.
Keywords in English
Demand response
Economic signal
Short-term price
Spot price
Abstract in English
Given an economic environmental, a fundamental condition for a market be suitable to competition is that must has a plenty of buyers and, in special, those who can react to price signals. The consumers reaction aims at to adjust their energy requirements to the prices according to their disposal to access a certain product or service. As the price increases, the consumers tend to reduce the demanded volume and, on the other hand, when the prices decreases, the consumers increase the demanded volume. The consumers´ reaction to the price changes is characterized by the price elasticity of demand. However, in the electric energy market design, it is common to pay attention to the supply side, taking into account, implicitly, that all demand is inelastic. This work performs an analysis of mechanisms of spot price formation adopted by electric energy markets (i.e. cost based and bid based prices) and, from this context, evaluates the benefits of incentive mechanisms to the demand participation in determining short-term market price as an option to improve the economic efficiency.
 
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Publishing Date
2010-05-24
 
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