• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2014.tde-21052015-165343
Document
Author
Full name
Flavio Marques Azevedo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Grimoni, Jose Aquiles Baesso (President)
Delaine, David Antoine
Lopes, Roseli de Deus
Nakao, Osvaldo Shigueru
Pelegrini, Milton
Title in Portuguese
Academius: uma ferramenta web para a construção de padrões pedagógicos colaborativos aplicados ao ensino de engenharia.
Keywords in Portuguese
Design instrucional aplicado
Ensino de engenharia
Planejamento de curso
Sistemas de gerenciamento de conteúdo
Tecnologia educacional
Abstract in Portuguese
O presente trabalho apresenta uma proposta para a criação de um ambiente web colaborativo responsável pela troca das melhores práticas de planejamento de aulas utilizadas pelos especialistas e educadores, agrupados pelo que chamaremos de artefatos pedagógicos ou padrões pedagógicos, considerados a menor unidade divisível de uma aula. O planejamento será pautado pelo conceitual de design instrucional, que proporciona o encadeamento de forma simplificada e em ordem cronológica de todos os conteúdos previstos a execução de um curso ou de uma disciplina. Com a utilização da ferramenta em ambiente compartilhado (web), será mostrado que o efetivo planejamento de um simples objetivo de aprendizagem ou até mesmo a de um conteúdo mais amplo, por intermédio da apresentação linear e cronológica de todos os artefatos pedagógicos, levará à uma visão geral e completa da composição dos assuntos abordados. Neste momento, será possível visualizar por intermédio de relatórios, dentre as funcionalidades da própria ferramenta, o formato de matriz de design instrucional, um dos produtos essenciais da fase de planejamento de um curso. Para a criação dos artefatos pedagógicos de forma compartilhada será utilizado um protótipo de interface gráfica conduzido por conceitos de arquitetura de informação e usabilidade. Com o objetivo de transformar o protótipo em uma ferramenta, na fase de implementação será utilizada a estrutura de um sistema de gerenciamento de conteúdo, capaz de simplificar esta etapa extremamente complexa. A aplicação por meio do estudo de caso será feita através de uma disciplina do curso de pós-graduação, com foco nas tecnologias de ensino de engenharia, ilustrando a contribuição do presente trabalho e dando condições de um real e efetivo resultado da metodologia utilizada. A sua efetiva consolidação será obtida pelo estabelecimento de uma avaliação de reação aplicada entre o grupo de alunos do referido estudo de caso.
Title in English
Academius: a web tool for building collaborative pedagogical patterns applied to engineering education.
Keywords in English
Content management systems
Course planning
Educational technology
Engineering education
Instructional design applied
Abstract in English
This paper presents , in relation to new forms of teaching and learning , a proposal for the creation of a collaborative web environment responsible for the exchange of best practice techniques for classroom used by educators and experts , grouped by which we will pedagogical patterns or pedagogical artifacts , and grounded in the concepts of " instructional design " , which can be considered as a structure that provides to the heterogeneous audience, since experts in education and technology and students interested in a particular subject to plan a simplified form and measurable their respective courses , modules , and related disciplines . With the use of the tool in a shared environment will be shown that the effective planning of a single learning object or even a broader content, through linear and chronological presentation of all educational artifacts will lead to an overview and complete the composition of the subjects covered, coming to provide in one aspect of the tool itself, the format of an instructional design matrix, one of the key products of the planning phase of a course. For the creation of educational artifacts in a shared way, will be used a graphical interface prototype concepts outlined by information architecture and usability, and its last one implementation in a development framework designed for what we call content management system. The application, by case study, will be taken through a course in the graduate with a focus on teaching engineering technologies, illustrating the contribution of this work and giving conditions for a real and effective result of the methodology used, consolidated by the establishment of a reaction evaluation performed between the group of students of that case study.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
tese_fmazevedo.pdf (5.42 Mbytes)
Publishing Date
2015-05-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.