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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2009.tde-20072009-152309
Document
Author
Full name
Edison de Oliveira Vianna Júnior
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Dias, Eduardo Mario (President)
Almeida, José Luiz Antunes de
Pereira, Sérgio Luiz
Piqueira, José Roberto Castilho
Salvi, Levi
Title in Portuguese
Modelo de gestão e automação dos portos brasileiros.
Keywords in Portuguese
Portos (administração)
Abstract in Portuguese
O Título desta tese também poderia ser: elementos e subsídios a um modelo de gestão e automação dos portos brasileiros. Isto porque o objetivo inicial era propor um modelo de gestão e automação dos processos portuários e esperava-se que a implantação do sistema ocorresse em tempo curto. O modelo que se desejava só estaria pronto depois de implantado e em operação, validando-o. Esse novo cenário possibilitaria a redução de custos logísticos e a utilização racional da malha de transportes, com o incremento da cabotagem e navegação interior, utilizando a Tecnologia da Comunicação e Informação para racionalização dos processos e simplificação das atividades dos agentes públicos e privados. Tal modelo proposto pode ser explicado pela necessidade em se obter um modelo que alcance a melhoria das operações portuárias, considerando o cenário tecnológico internacional, com o incremento da automação, no qual a tendência é a disseminação da troca eletrônica de dados (EDI). Experiências bem sucedidas nesse sentido podem ser constatadas em território nacional, como o sistema Supervia Eletrônica de Dados (SED), utilizado nos Portos de Santos e Rio de Janeiro. Deve ser considerada a avaliação da proposta do modelo SISPORTOS, desenvolvida pelo Departamento de Programas de Transportes Aquaviários (DEPTA), mais abrangente. Apesar de não implantado e não validado pela comunidade portuária, o modelo é apresentado a fim de subsidiar novas iniciativas e submetê-lo à prova. O foco desta tese é direcionado ao sistema de gestão portuária, sobretudo em relação àqueles que dependem do relacionamento entre os agentes, privados ou públicos, nos diversos âmbitos (municipal, estadual e federal).
Title in English
Model of the management and automation of the Brazilian ports.
Keywords in English
Port management
Port processes
Ports
Abstract in English
This monograph could also be called by: elements and subsidies to a model of management and automation of the Brazilian ports, because its initial objective was to propose a model of the port processes. There was an expectation that the implantation of the system would occur in a short time. However, the desired model would only be ready after its implantation and being in operation. This new scene would make possible the reduction of logistic costs and the rational use of the mesh of transports, with the increment of the cabotage and inland navegation, using the Technology of the Communication and Information for rationalization of the processes and simplification of the activities of the public and private agents. Such model can be explained by the necessity of the improvement of the port operations, considering the international scenario of technology, with the increment of the automation , in which the trend is the dissemination of the electronic exchange of data (EDI Successful experiences in this direction can be evidenced in domestic territory, as the Supervia Electronic of data system (SED), used at the Ports of Santos and Rio de Janeiro. The evaluation of the model SISPORTOS proposal must be considered: it has being developed by the Departmento de Programas de Transportes Aquaviários (DEPTA). In spite of not being implanted and not being validated by the port community, the model is presented in order to subsidize new initiatives and to submit it the test. The focus will be given in the system of port management, over all in relation to that they depend on the relationship between the agents, private or public, in the diverse scopes (municipal, state and federal).
 
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Doutorado_Edson.pdf (9.53 Mbytes)
Publishing Date
2009-08-17
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • DIAS, E. M., VIANNA JÚNIOR, Edison de Oliveira, and PIQUEIRA, José Roberto Castilho. Cargo Control System based on Internet facilities. WSEAS Transactions on Computers, 2004, vol. 3, p. 2102-2107.
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