• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2020.tde-28022020-074201
Document
Author
Full name
Claudia Bianchi Progetti
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Carvalho, Tereza Cristina Melo de Brito (President)
Bressan, Graça
Araújo, Luís Fernando Ferreira de
Azevedo, Marilia Macorin de
Stiubiener, Itana
Title in Portuguese
Avaliação de eficiência do uso de tecnologia da informação e comunicação para suporte à  educação a distância.
Keywords in Portuguese
Desenvolvimento sustentável
Educação a distância
Qualidade de ensino
Tecnologia da comunicação
Tecnologia da informação
Abstract in Portuguese
A modalidade de Educação a Distância (EaD) nas instituições de ensino superior segue regulamentada, desde 1998. São inúmeros os desafios enfrentados, e a tecnologia como base fundamental para essa nova plataforma nem sempre é empregada da melhor maneira, utilizando-se todos seus recursos de forma eficiente. O presente trabalho tem por escopo analisar o atual cenário da EaD em relação ao parque tecnológico utilizado, a fim de propor medidas que viabilize o uso da Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC) como ferramenta catalisadora da redução de custos, flexibilidade e aumento da qualidade de ensino e aprendizagem. Para isso, foram levantados os entraves tecnológicos, por meio de referencial teórico e estudos de caso em plataformas EaD do ensino superior, para então se apresentar um modelo de estrutura mínima para o funcionamento da TIC, dentro dos moldes necessários e adequados para o exercício da atividade de EaD de forma eficiente e assim contribuir com os objetivos de desenvolvimento sustentável. Como resultado da pesquisa proposta chegou-se a um modelo de avaliação para plataformas EaD categorizado em três dimensões: Interatividade Digital, Qualidade de Software e Sustentabilidade, contendo um total de quinze indicadores.
Title in English
Efficiency assessment of the use of information and communication technology to support distance education.
Keywords in English
Distance learning
Efficiency
Information and communication technology
Sustainable development
Abstract in English
The modality of distance education in higher education institutions has been regulated since 1998. There are many challenges faced, and technology as the fundamental basis for this new platform is not always best used, using all its resources efficiently. The present work aims to analyze the current scenario of distance education in relation to the technological park used, in order to propose measures that make feasible the use of information and communication technology as a catalyst to reduce costs, flexibility and increase the quality of the teaching and learning. To this end, the technological obstacles were lifted, by means of theoretical reference and case studies in higher education platforms, to present a model of minimum structure for the operation of information and communication technology, within the necessary frameworks and adapted to the exercise of the distance education activity efficiently and thus contribute to sustainable development objectives. As a result of the proposed research, an evaluation model for distance learning platforms was created, categorized in three dimensions: Digital Interactivity, Software Quality and Sustainability, containing a total of fifteen indicators.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-02-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.